תרועת החצוצרה


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
יעקב גבע

חצוצרן הפילהרמונית רמי אורן בביקור בקונסרבטוריון ובקונצרט: תמשיכו! יש עם מי ועל מה לעבוד

כפרניק rami4 תרועת החצוצרה

חצוצרן הפילהרמונית רמי אורן בביקור בקונסרבטוריון ובקונצרט: תמשיכו! יש עם מי ועל מה לעבוד

 

לאחרונה, ועל רקע הטקסים הרבים המאפיינים את ה"חודש הלאומי" שלנו, טקסים בהם שמענו תרועות שונות של חצוצרה – אם להנפת הדגלים או להורדתם, אם לכניסת ה"אישיות החשובה" לטקס זה או אחר ועוד ועוד רבים שכאלה, הרי שגם זכינו, לרגע קט, לשמוע ולהתוודע, בקונסרבטוריון הצעיר שלנו, לצלילים אחרים – לפנים אחרות – ושמענו מוסיקה שונה, זכה ונפלאה בביצועו הווירטואוזי של נגן החצוצרה בתזמורת הפילהרמונית – רמי אורן, שפקד את ביתנו והנעים בערבו של יום חמישי ברסיטל מרנין, המדגים את האפשרויות הרבות הטמונות בכלי.

ליוו את רמי צמד הפסנתרנים ד"ר ולדימיר שרבייב ורעייתו סבטלנה, שהוסיפו מימד נוסף לערב זה.

קדם לרסיטל מפגש "כיתת אמן" – סדנא שערך רמי לנגני החצוצרה הצעירים של תזמורת הקונסרבטוריון. הם השמיעו והוא התרשם, העיר, האיר ותיקן בדרכו המיוחדת, שלדברי "מאסטרו" ראובן מלאך שלנו, היו בה מימדים מחנכים ומוסיקליים, שהוסיפו רבות לנגנים הצעירים שהתרגשו כל כך.

לאולם הקונסרבטוריון הגיעו רבים והאולם היה מלא מפה לפה ובלטו בו גם הנגנים הצעירים, הוריהם, ועוד רבים שאולי זכרו את קונצרט הטובה הקודם, שהשאיר "טעם של עוד"…

רמי הדגים בפני קהל השומעים את האפשרויות הרבות הטמונות בכלי זה – בחצוצרה – תוך הדגשת תהליכי התפתחותו מכלי פשוט אך מוגבל ביכולותיו, לכדי כלי משוכלל ומורכב במיוחד עם הוספת השסתומים ("פיסטונים") המאפשרים לבצע יצירות מסובכות ביותר.

הערב נפתח ביצירתו של המלחין הישראלי לב קוגן כשמיד אחריו שמענו יצירה מופלאה של המלחין ברונו ריינהרט, "מוסיקה לחצוצרה סולו" שנוגנה ללא ליווי. לדברי רמי מזכירה יצירה זו את תפילתו של מאמין יהודי בבית הכנסת. ואכן היתה זו מנגינה נוגה שריגשה את הלבבות.

אולי כדי "לאזן" את האווירה – המשיך רמי בנגינת יצירתו המפורסמת של לירוי אנדרסון "שיר ערש לחצוצרן" כאשר ברקע נשמע המהום של אנשים שזמזמו את המנגינה הידועה.

האזנו גם ליצירות של המלחינים מורי, טרנטיני ושוסטקוביץ. רמי ספר לנו על התמודדויותיו המורכבות של שוסטקוביץ ועל הקונפליקט של יוצר בעל דעה ואמירה אל מול משטר דיקטטורי מלחיץ ומכוון. דבר זה דרש ממנו הגמשה מתסכלת שמצאה ביטויה גם ביצירה שרמי ביצע – "מעוף הצרעה". כדי להמחיש מאבק זה החליף רמי את הפיה של החצוצרה לאחרת ובכך יצר צליל שונה ומסתורי – דוגמת קרן יער, דבר שאיפשר לו להביע את דמותו המסתורית והרומנטית של גיבור היצירה בחלקה הראשון. יצירה זו חוברה, אמנם, במקורה לכינור, אך רמי השכיל להביע ולתאר את דמות הגיבור בצלילי הקסם של החצוצרה שלו.

שיאו של הרסיטל היה בנגינת ה"פנטסיה" מאת פרנסיס טומה – איש פריס. זו יצירה קשה ביותר ורמי הדגיש שהיא מנוגנת על ידו למרות שלא נערכה כל חזרה או הכנה מקדימה וכי הוא מקווה שזה יצליח. ואכן – זה הצליח. שמענו ביצוע מהנה ומלוטש לקונצ'רטו מורכב זה וניכר היה – שרמי השקיע את כל כולו כדי להפיק את המירב מהיצירה.

עם סיום הנגינה ועם שוך מחיאות הכפיים שוב חזר רמי והדגיש שערב זה היה לו מבחינת ניסיון – קונצרט ללא חזרות. אני חושב שבהחלט זה היה ניסיון מוצלח ששיקף את יכולתו של אמן זה.

תודה לך רמי !!!

עם סיום הרסיטל שמענו את דבריו של ה"מאסטרו" שלנו – ראובן מלאך, שברך והודה לרמי מעומק ליבו תוך הבטחה שעוד נמשיך ונשמע בבית הזה – בקונסרבטוריון – צלילים רבים של מוסיקאים מהשורה הראשונה.

ברגע האחרון הצלחתי לתפוס את רמי אורן, שנאות להתייחס למספר נקודות.

רמי ציין בדבריו, בראש ובראשונה, כי נהנה מהילדים, מהביצועים ומהיכולות שהם הפגינו בפניו בנגינתם ויש עם מי ועל מה לעבוד.

לדבריו – יש להמשיך בפרויקטים מעין אלה בישובים מרוחקים ולהביא אליהם את טובי המנגנים והמבצעים בכל התחומים.

רמי הביע תחושה של אכזבת מה מהמצב הכלל עולמי, או בלשונו "אפידמיה עולמית". לדבריו, קיימת בעיה בכל הנוגע להעברת "בסיס המוסיקה", הטמעת קצב, קשר בין ביצוע המנגינות לבין המקצבים. הוא חזר והדגיש שלהערכתו מדובר בתופעה כללית שהביאה את המחנכים המוסיקליים לנסות ולכתוב ספרי לימוד חדשים שינסו לתת מענה לבעיה זו.

את שיחתנו הקצרה סיכם רמי במילה אחת: "תמשיכו…."!!!

לדעתי יש בה באמירה קצרה זו את כל האמת ואת ה"תורה" כולה, כי הרי למדנו כבר ש "את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק"….

 

התרשם, נהנה ורשם:  יעקב גבע


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן