צנזורת עירום בהיכל


צנזורה בהיכל התרבות מעלות-תרשיחא
עודד שלומות

גשר: השינויים נעשו בשל רגישות הקהל. היכל מעלות: דמידוב אמור היה להתהלך על הבמה עירום כביום היוולדו.

כפרניק zen1 צנזורת עירום בהיכל

תיאטרון גשר: השינויים נעשו בשל רגישות הקהל.

 

היכל מעלות-תרשיחא: סאשה דמידוב אמור היה להתהלך על הבמה עירום כביום היוולדו.

 

פאינה גרינשפן: לא אוהבת צנזורה, אבל יכולה להבין.

 

זהבה כהן, חברת ועדת רפרטואר: לא הייתי מעורבת. זו דילמה אמיתית.

 

**

 

 

לפני מספר שבועות הציג תיאטרון "גשר" את המחזה "אני דון קיחוטה" בהיכל התרבות מעלות תרשיחא. זמן קצר לאחר מכן פירסם ניר גונטז' במוסף "הארץ" ראיון עם יבגני אריה, מנהל תיאטרון גשר, כאשר העילה לראיון היתה הצנזורה להצגה בהיכל מעלות-תרשיחא.

למרבה ההפתעה, בין דבריו של אריה בראיון, הוא אומר: יש שאלה של מינון. אני לא רוצה לאבד קהל. ואם אני יכול לעשות את זה (צנזורה. ע.ש.) לקראתם… למשל, ב"אני דון קיחוטה" יש סצנה שבה שני שחקנים עומדים עירומים מול הקהל, והסצנה תלויה בזה. המהות שלה. כאן אני לעולם לא אסכים.

ניסינו לברר סתירה זו עם הנהלת תיאטרון גשר, כמו גם לבדוק האם הצנזורה היוותה "תנאי" להצגה? מה היו השיקולים? מול איזה גורם עמדו בהיכל? והאם נושא הצנזורה מקובל גם במקומות אחרים?

לאחר המתנה ארוכה לתשובה, התקבלה מטעם גשר תגובה זו: לעתים כשהתיאטרון מציג בפני קהל שידועה רגישותו לנושא העירום, מתבקש הצוות האמנותי לבצע שינויי תלבושות קלים בכדי לא לפגוע ברגשות הקהל. זהו בדיוק המקרה שהתרחש במעלות בתאריך 27 במרץ במעלות.

אנחנו רגילים ש"דוברים" למיניהם אינם מגיבים לעניין ולעיתים "מורחים" אותנו בתגובות שכמעט ואינן קשורות לשאלות. הפעם, זכינו במריחה הגונה בכלל, ובפרט בהיעדר הסבר לסתירה בדברי אריה והמציאות (צנזורה ב"אני דון קיחוטה" לעומת דבריו כי "לעולם לא יסכים" לכך).

**

 

להלן תגובת היכל התרבות מעלות תרשיחא: בהצגה "אני דון קיחוטה", סאשה דמידוב אמור היה להתפשט ולהתהלך כ2-3 שניות על הבמה עירום כביום היוולדו. כמו היכלי תרבות נוספים בארץ, בחרנו באופציה שיתפשט, אך ישאיר בגד תחתון לגופו.

היכל התרבות מעלות תרשיחא מציג קשת רחבה ומגוונת של מיטב ההצגות והמופעים בארץ בכל תחומי התרבות: תיאטרון, מחול, מוסיקה קלאסית ומודרנית, קולנוע עכשווי ותיאטרון ילדים. גדולי האמנים נהנים לשחק על במת ההיכל והוא פועל מתוך שיקולים מקצועיים בלבד. לשמחתנו, אלפי מנויים וצופים מגיעים בהמוניהם וזוכים לקבל רפרטואר איכותי ומגוון.

 

אתי קציר, יו"ר ועדת הרפרטואר, סירבה להתייחס לנושא ולמעורבותה בצנזורה, ורק הוסיפה שמנסים להביא את מיטב הרפרטואר תוך התחשבות בקהל המינויים. לדבריה, העיסוק בנושא מיותר ובלתי נחוץ.

 

זהבה כהן, חברת ועדת הרפרטואר ורכזת התרבות לשעבר במ.מ. כפר ורדים אמרה כי כלל לא ידעה על הצנזורה שנעשתה ולא היתה מעורבת, אבל הוסיפה שוועדת הרפרטואר עושה עבודה חשובה ואיננה מהססת להביא גם הצגות פרובוקטיביות או שאינן מתחנפות לקהל. לדבריה, יש בהיכל פלורליזם אמיתי ומנהלת ההיכל, דפנה רופאייזן לוי, עושה עבודה מצוינת ומעוררת הערכה במקום בעל מורכבות רבה, "ולא הייתי רוצה להיות במקומה בקבלת החלטות על עירום בהצגה".

"אני זוכרת שבהצגה 'החברות הכי טובות' היו גסויות וראינו קהל דתי שנטש באמצע. בוועדת רפרטואר דנו בעניין ורוח הדברים היה שבמקרה הזה זאת בעיה של המינויים ולא התחרטנו על הבאת ההצגה".

 

 

כפרניק zen2 צנזורת עירום בהיכל

 

 

פאינה גרינשפון, רכזת מגמות התיאטרון ב"אמירים" וב"אורט מעלות": "זו לא הצנזורה הראשונה. ב'הדיבוק' של גשר שהוצג אצלנו לפני כשנה, היתה צנזורה על חשיפת השדיים של השחקנית אחוזת הדיבוק. שם הסצנה היתה מאוד משמעותית ומתבקשת. למיטב ידיעתי, הצנזורה נעשתה לבקשת תלמידות האולפנה.

"כאשת תיאטרון, אני כמובן מתנגדת לכל צנזורה, יחד עם זאת אני בהחלט יכולה להבין את הפגיעות של אוכלוסיות מסוימות, ואת הסכנה באיבוד קהלים גדולים. כך שהדילמה אמיתית וקשה. אם אני הייתי צריכה להחליט, לא הייתי מאפשרת צנזורה, אבל מזל שלא אני מחליטה".

 

למרות דבריה של קציר, כי העיסוק בנושא "מיותר", לטעמנו אין להקל בכך ראש ופגיעה בחופש אומנותי איננה דבר של מה בכך. מה עוד שרק בימים האחרונים התבשרנו כי אוניברסיטת בר אילן אסרה על שירת נשים בטקסים ממלכתיים. ואנא אנו באים?


השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן