מומנטום נגד הטורבינות


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
גרינפלד&גלזמן

התנגדות גורפת: ינוח-ג'ת, דיר אל אסד, מעלה יוסף, כסרא-סמיע, מגדל תפן, כפר ורדים ומשגב.

כפרניק tur55555_0 מומנטום נגד הטורבינות

נציג האיחוד האירופאי בדיונים בכנסת: אגירה ומכירת אנרגיה מתחדשת היא זכות אזרחית וקהילתית * עדיפות לפאנלים סולריים * בטורבינות רוח יש לנהוג לפי כללי "הזהירות המונעת"

 

הרשויות המתנגדות: ינוח-ג'ת, דיר אל אסד, מעלה יוסף, כסרא-סמיע, מגדל תפן, כפר ורדים ומשגב

 

הועדה המחוזית: החברות הגישו תיקונים ושינויים במיקום הטורבינות

 

 

**

 

בשבוע שעבר התקיימו בכנסת שלושה דיונים בנושא אנרגיה ירוקה עם פרופ' קלאוס-דיטר בורשארד, עו"ד ומנהל מח' האנרגיה ב"איחוד האירופי" בבריסל.

 

דיון אחד התקיים אצל ח"כ איתן ברושי, יו"ר השדולה לקידום אנרגיה ירוקה.

דיון נוסף התקיים עם נציגי תושבים בחדר של סיעת מרץ, עם המארח ח"כ מוסי רז. נציגים הגיעו מישובים בגולן, הגליל המערבי (נעמה סלומון מחרשים, לידיה ומאיר גרינפלד מכפר ורדים), העמקים (מולדת וכפר קיש) ודרום הר חברון – חבל יתיר.

דיון שלישי התקיים בוועדת המשנה של ועדת המדע לקידום טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת בראשותה של ח"כ יעל כהן פארן. בדיון זה השתתפו נציגים של מקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה ואנשים וגופים בעלי עניין.

להלן סיכום דבריו של פרופ' קלאוס דיטר בורשארד:

1. לאור המאבק בהתחממות הגלובלית ובזיהום האטמוספירה, אין תחליף למעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות.

2. בוועידת האקלים בפריז בשנת 2016 קבע האיחוד האירופי יעד לשנת 2030: צמצום של 40% של פליטת גזי חממה. כלומר, עד 2030 אמור השוק האירופאי להגיע למחצית ייצור החשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת.

3. לאור לקחי 20 השנה האחרונות, האיחוד האירופאי מעוניין לתת לצרכנים תפקיד משמעותי בתהליך. כמו כן, ישאף האיחוד שמחירי החשמל ייקבעו ע"י כוחות השוק ופחות ע"י התערבות ממשלתית.

להלן ציטוט מדברי המרצה: "… חשוב לשים את האזרחים במוקד המערכת האנרגטית. אנו רוצים שלאזרחי האיחוד תהיה היכולת והזכות לצרוך, לאגור ולמכור אנרגיה באופן חופשי. זוהי זכות פרטית וקהילתית. האתגר הוא להפוך את דרך השימוש לבטוחה גם בשביל אנשים שמתגוררים ליד מתקני האנרגיה המתחדשת, בדגש על טורבינות רוח, שמעלות היום שאלות סביבתיות ובריאותיות קשות. אנחנו מציעים לפתור זאת ברמה המקומית על ידי תקינה שתקבע איפה ניתן לבנות טורבינות רוח, המרחק הנדרש בינן לבין בתים, רמת הרעש המותרת, גובה הטורבינות ועוד…."

4. עקב בעיות סביבתיות שונות והרג רב של בעלי כנף הפסיקו בגרמניה להציב טורבינות ביערות.

5. ארגון הבריאות העולמי אינו מחייב הוכחת קשר ישיר (סיבה – תוצאה) בנושא הבריאותי. הארגון מסתפק בעקרון ה"זהירות המונעת" שיכתיב מגבלות למיקום הטורבינות, כך שיימנע סיכון בריאותי כלשהו לתושבי הסביבה.

6. ברמה האזורית יש באירופה ובגרמניה תקנים שונים לגבי המרחק של הטורבינות ממקומות יישוב. יש איסור מוחלט על הקמת טורבינות באזורים צפופי אוכלוסיה או בעלי איכות או רגישות נופית גבוהות. באשר למרחק הטורבינות מיישובים, המרחק המינימלי הנדרש בחלק מהאזורים הוא קילומטר לפחות ובאחרים – פי 10 לפחות מגובה הטורבינה (כלומר כ-2 קילומטר בטורבינות גבוהות).

7. יש התקדמות מהירה ומרשימה בפיתוח פאנלים סולאריים שהפכו תחום זה של אנרגיה ירוקה לנגיש כלכלית וטכנולוגית ל"אזרח הקטן", מבלי שיהיה צורך בהתערבות ממשלתית ע"י סובסידיות. אי לכך, על הממשלות לקחת זאת בחשבון כשהיא מתכננת פריסת פאנלים סולריים להגדלת מקורות אנרגיה ירוקה.

 

אנו, נציגי התושבים מכל הארץ, מקווים שהרגולטורים יאמצו את האמירות הנ"ל וילמדו מהניסיון האירופי בכל הקשור לקביעת מרחקים בטוחים בין טורבינות לבין מגורי בני אדם, וגם בהתייחס לחוות חקלאיות ולבעלי חיים ולאזורי תעשיה בהם עובדים אנשים שעות רבות כל יום, וינקטו בדרך של "הזהירות המונעת" בטרם יינתן אור ירוק להקמת טורבינות רוח על פי התקנות שנקבעו בתמ"א ויפעלו לעדכונן וייקחו בחשבון את אמירות התושבים.

כפרניק tur55555_1 מומנטום נגד הטורבינות

 

 

**

ומה חדש עם הטורבינות בגליל המערבי?

בעקבות הדיון שהיה בוועדה המחוזית צפון בחודש ספטמבר האחרון – היזמים קיבלו הערות רבות והתבקשו לעדכן את תכניותיהם בהתאם.

בתחילת ינואר 2018 היזמים הגישו תכניות חדשות עם שינויים/תיקונים במיקום הטורבינות. שינויים אלו נלמדים בוועדה המחוזית וגם על ידינו.

במהלך ינואר כמה מועצות מקומיות ואזוריות בגליל המערבי קיבלו החלטות להתנגד להקמת טורבינות בשטח שיפוטן, בהם: מועצה מקומית ינוח-ג'ת, מ.מ. דיר אל אסד, מועצה תעשייתי מגדל תפן ומ. אזורית מעלה יוסף.

מ.מ. כסרא-סמיע כבר קיבלה החלטה כזו באמצע 2017. מכתבים ברוח החלטות אלו ובליווי פרוטוקול ישיבות המליאת בהן הן התקבלו – הועברו לוועדה המחוזית.

 

מ.מ. כפר ורדים ומ.א. משגב עומדות על כך שמרחקי הטורבינות מבתי התושבים ייקחו בחשבון את ההתפתחות העתידית של כל היישובים, ולכן הדרישה היא שמרחקי הטורבינות לא יפחתו מ-1,000 מטר.

 הועדה המחוזית קבעה לעצמה דיון סגור בנושא לתחילת פברואר, אולם ככל הנראה מסיבות טכניות הועדה דוחה בינתיים את דיוני ההמשך בתכניות אלו.

 

רשמו: מאיר גרינפלד והלל גלזמן


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן