מוזיקה מזרחית בקפה בוקר?


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
אביבה זוהר

רן ארז במועדון הזהב: עד גיל 19 ניגנתי בגיטרה מוסיקה עכשווית, רוק, ג'אז ועוד. עכשיו: נגן עוד מדופלם.

כפרניק 45129f86-f617-4b5d-aca9-eb1f362b53ef מוזיקה מזרחית בקפה בוקר?

מודעה מאירת עיניים, הזמינה את הקהל בכפר להאזין  לצלילי העוד ב"קפה בוקר" במועדון גיל הזהב על שם תמר זגר. הנגן הוא בן הכפר- רן ארז.  

 

ביום רביעי אחרי שעת פעילות גופנית של החברים, הצטרפתי להאזנה למוסיקה שאיני רגילה לשמוע. באתי לפרגן לבחור בן 32 שגדל בכפר ורדים (הוריו ריטה ועמית ארז), הסתקרנתי מאד לראותו אחרי שנים, איזו מוזיקה הוא ינגן על העוד ומדוע בחר דווקא בכלי דומיננטי המייצג את המוסיקה הערבית.

במבוא דיבר רן על המוזיקה הערבית,ההשפעות מתרבויות שונות.הקישוטים והאסתטיקה בכל התחומים.
רן עשה לנו הכרה עם  העוד שהינו כלי מיתר מעץ, מהקדומים ביותר,בעל תיבת תהודה גדולה. היה נפוץ בארצות הקדומות, מסופוטמיה, חצי האי ערב. אזור ים התיכון, מצרים העתיקה, צפון אפריקה, טורקיה ועוד. לכל ארץ יש את האופי המקומי בנגינה על העוד.
כיום הכלי מוכר גם במרכז אסיה, קווקז וארצות הבלקן. העוד עליו הינו מנגן, ניבנה  במרוקו, צורתו מעניינת ועליה קישוטים מעץ מעין תחרה. דרך היצירות שניגן, הבנו מה מייחד את הנגינה על העוד.    

רן נתן דוגמאות המאפיינות את המוסיקה הערבית מזרחית והשתמש במושג ידוע הנקרא מקאם מלשון מקום. המקאם הינו מבנה המגדיר מסגרת ליצירה מוזיקלית במוזיקה הערבית. כל מקאם כולל סדרת צלילים. שיטה זו משמשת כבסיס, סולם למוזיקה הערבית הטורקית ומבוססת על המוזיקה הפרסית הקלסית. ניתן על השלד להוסיף קישוטים ותוספות. אינטרפרטציה על המנגינה. היצירות לא היו עם תווים  והמנגינות עברו מדור לדור.

יש חשיבות לצליל הבסיס של הסולם. קיימים מרווחים הקטנים מחצי טון. המוזיקה מתאפיינת בדגש על הקשר בין המקאם בו משתמשים לבין החוויה וההרגשה של השומע, הקהל. נהוג לייחס רגשות לעצב, יגון, געגוע, שמחה, אהבה. זה שונה מהמוסיקה המערבית הכתובה ובה נפוצים סולמות שונים.
רן הפליא בהסבריו  ובנגינתו המיומנת בעוד.

בהמשך, סיפר שעד גיל 19 ניגן בגיטרה את כל סוגי היצירות. מוסיקה עכשווית,רוק,ג'אז ועוד.

בביקורו הראשון בהודו התוודע לסיטאר, הכלי והנגינה בו קסמו לו מאוד. כך במשך חמש שנים ביקר בהודו מספר פעמים. כלי הפריטה  ההודי הסיטאר כבש אותו והוא הוכיח את יכולות הנגינה שלו וכיצד הפיק מהסיטאר את המיטב. כאשר רן שב לארץ והחליט ללמוד באקדמיה למוסיקה בירושלים, הבין שהסיטאר לא יהווה כרטיס כניסה לאקדמיה, ועם בירורים והכוונה בחר בעוד. רן התקבל ללימודים בגיל 28, בשל ומוכן לאתגר כאשר רוב הנגנים בעוד הינם מהמגזר הערבי (כיום יש נציגים מאוכלוסיה מעורבת). את לימודיו סיים בהצטיינות והתקבל כנגן עוד  בתזמורת האנדלוסית הידועה של אשדוד.  בזכות הנחישות, ההתמדה, הניסיון הרב  על עוד, גיטרה וסיטאר, רן הגיע להישגים.  הוריו ועוד אנשים שהאמינו בו, תמכו ועודדו, קוטפים את הפירות.

 

הקהל היה סקרן ושאל את רן אם בנוסף לנגינה כתב יצירות לעוד. את השעה סיים בנגינת יצירה מקורית שלו, התרגשנו מהמקוריות והנגינה  המושלמת, הקהל שיבח את רן ועטף אותו באהבה.
הסבתות הטובות שאלו אם הוא פנוי כדי לשדך לו בת זוג. 
"בחור הפורט על מיתרי הלב, מחפש בחורה עם אהבה למוזיקה ולבישול כדי, לייצור ביחד מנגינת חיים בהרמוניה".


0 תגובות

  1. טובה פריאל-שטרן הגב

    תרבות בכפר
    “מועדון הזהב” הוא מרכז תרבותי אקסלוסיבי לגיל המבוגר בכפר.לא להיבהל מהשם.בשנים עברו אכן היה מקום התכנסות למבוגרים בכפר. במהלך השנים הפעילויות התרחבו.חוגים,הרצאות,ערבי זמר ומסיבות חג , האזנה למוזיקה מתאימות לכל הציבור בכפר שלנו.ב-3 ביולי יתקיים קונצרט סוף שנה לתלמידים שלמדו פסנתר מגיל 6-16. רן ארז הוא לא הצעיר היחידי שקיבל “במה” במועדון. ניגנו הרכבים של נגנים צעירים.בחודש יולייוקרן סרט דוקומונטרי על הבדווים השחורים בנגב.”כפרניק”מפרסם ב”אירועים” את המתרחש במועדון. תבואו.יש גם “קפה”.ועד מועדון הזהב יקבליאתכם בסבר פנים יפות. אנחנו נערכות כבר לשנה הבאה.תהיינה הרצאות מענינות בכל מיני תחומים.ערבי זמר.והיד עוד נטויה.ועד מועדון הזהב

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן