לעצור את שלב ג’


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
ערן מרכוס

לראש המועצה להיטות להגדיל את הכפר * סיון יחיאלי: הגדלת ההכנסות מחייבת פיתוח

כפרניק WhatsApp Image 2018-03-016_0 לעצור את שלב ג'

לראש המועצה להיטות אובססיבית להגדיל את הכפר באופן שבו כל האמצעים משרתים את המטרה

 

סיון יחיאלי: מי שרוצה הכנסות צריך לקחת בחשבון שהמשמעות היא בניה ופיתוח

 

**

 

גילוי נאות – לאורך השנים הערכתי את ראש המועצה שהיה בעיני איש ישר עם כוונות טובות שעזב מקום עבודה נוח לטובת פעילות ציבורית מאתגרת וקשה. הצבעתי בעדו לראשות המועצה בפעם הראשונה שבה התמודד.

הביקורת שלי על התנהלותו של ראש המועצה סיון יחיאלי ועל קבלת ההחלטות השגויה שלו לטעמי, מתמקדת בנקודה אחת מרכזית: בלהיטות האובססיבית שלו להגדיל את הכפר באופן שבו כל האמצעים משרתים את המטרה.

 הדבר בא לידי ביטוי בדחיפה לאישור הפרויקט המגלומני וההזוי של בתי החולים הסיעודיים ובעיקר באופן שבו הוא סיבך אותנו עם פיתוח ושיווק שלב ג'.

 כבר לפני כמה שנים, ראש המועצה טען שאם לא נמהר לחתום על הסכם לפיתוח שלב ג', רמ"י (רשות מקרקעי ישראל. לשעבר מינהל מקרקעי ישראל) תעביר את השטחים לאחרים (לתרשיחא רחמנא לצלן).

גם לאחר החתימה על כל ההסכמים עם המינהל, הלעיטו אותנו התושבים בכורח לקיים את "ההתחייבויות" לפיתוח מהיר שאם לא נעמוד בהן ניאלץ להחזיר את הקרקע למינהל. שטויות. זה פשוט לא נכון. ראש מועצה שיודע ורוצה להתנהל מול הרשויות, הוא זה שקובע את ההתקדמות ואת לוח הזמנים בהקמת שכונות חדשות. אבל לראש המועצה שלנו אצה הדרך, תוספת הארנונה קורצת וכך גם הכספים שיגיעו מרמ"י.

במקביל, כולנו חווים את ההיצע העצום של בתים למכירה בכפר – מאה ועשרים, לעיתים מאה וחמישים (לא כולל את אלה שלא מפרסמים אבל מנסים גם הם למכור את מרכולתם). וכיום אחרי הפארסה של המכרז האחרון, יש להניח שההיצע של בתים למכירה יגדל משמעותית.

ואני שואל את עצמי, מה חשב ראש המועצה כשהוציא את שלב ג למכרז בפעם השנייה אחרי שנכשל בניסיון הראשון? האם באמת חשב שיהיו קופצים רבים בקרב האוכלוסייה שהוא מעונין שתבוא לגור בכפר בעוד שההיצע של בתים קיימים במחירים זולים כה גדול ועולה בעשרות מונים על הביקוש? האם ה"צורך" בהגדלת הכפר מצדיק את מחול השדים הזה? לאן הוא רץ ומדוע? האם לא ניתן היה לסיים את המכרזים למגרשים הפנויים בשלב ב' לפני שלב ג'? אני מתקשה להאמין לשמועות ולרמיזות על שחיתות, על קומבינות שנגועות באינטרס אישי עם בוחבוט, לסרי ואחרים, אבל גם מתקשה להבין את ריצת האמוק. אומר מראש שאין לי ספק שסיון ימצא נימוקים להצדקת מעשיו ואולי חסר לי חלק מהמידע לגבי מורכבות הנושא, אבל שום דבר אינו מצדיק את האיוולת של החודשים האחרונים.

 הכתובת היתה על הקיר ולא מעט זמן – אין סיכוי לפתח כעת את שלב ג' בהצלחה וצריך להמתין כמה שנים. אבל מי שצריך היה לדעת זאת מראש ולנווט בהתאם, לא ראה, לא שמע ולא הקשיב. וכמוהו אותם חברי המועצה שתמכו בו בכל התהליך, תמיכה המטילה צל כבד גם על שיקול דעתם.

 פיתוח זה דבר חשוב. אבל פיתוח מואץ ומלאכותי של ישוב שאינו בשל לכך, הוא הרסני. לכן צריך למצוא כל דרך לעצור ולקחת פסק זמן לחשיבה מחדש.

אינני פוליטיקאי, אני לא בקיא בפוליטיקה המקומית של הכפר ונטול אינטרסים לגבי מי ייבחר בבחירות הקרובות לראשות המועצה, אבל כולי תקוה שיהיה זה מועמד חדש וראוי, שיוכל לעצור את האיוולת. כפר ורדים זקוק למישהו שידע לשווק אותו לאוכלוסייה איכותית (יהודית וערבית) ולבנות מחדש את התדמית המעולה שהיתה לו בימי אריה ברן. איך ייתכן שכל הישובים מסביבנו מוצפים בביקוש מצד אוכלוסייה של זוגות צעירים ורק אצלנו כמעט ואין ביקוש וההיצע רק עולה?

ערן מרכוס

 

 

כפרניק WhatsApp Image 2018-03-016_1 לעצור את שלב ג'

 

**

להלן תגובת ראש המועצה:

 

קראתי בעיון רב את מכתבו של ערן מרכוס ואני מבקש להתייחס אל הנקודות אותן העלה.

לגבי הפיתוח בשלבים א’ וב’ – המועצה צריכה הכנסות ארנונה שלא ממגורים על מנת להגדיל את הכנסותיה השוטפות (ארנונה) ולתת יותר שירותים מבלי(!) להעלות את הנטל על התושבים. כפר ורדים הוא ישוב קטן ממדד חברתי-כלכלי גבוה (מה שגוזר תמיכה ממשלתית מזערית), נטול אזורי תעשיה או מסחר, ומכאן נטול הכנסות מארנונה שאינה למגורים. במילים אחרות אם רוצים יותר שירותים צריך תעשיה ומסחר, ואף אחד לא יוציא עבורנו את הערמונים מהאש. מי שרוצה הכנסות צריך לקחת בחשבון שהמשמעות היא בניה ופיתוח.

כמובן שבכפר ורדים זה לא ממש פשוט. ביישוב תוכננו מספר שטחים מסחריים ושטח לדיור מוגן. שטח מסחרי אחד והדיור המוגן שווקו ליזמים, בשני המתחמים יזמים פשטו את הרגל, השטח החליף ידיים והיזמים עברו הליך ציבורי מורכב שאינו (!) מחוייב בדין. ההרגשה היא שבמקום לחבק ולעודד יזמים כפי שראוי לעשות, אנחנו מתנכרים ומתנכלים להם.

לגבי שלב ג’- התכנון של שלב ג’ החל לפני כ-18 שנים. לפני כ-7 שנים התקיים ביישוב דיון ציבורי ער בעת הפקדת התב”ע. לעניין זה אזכיר כי בעת אישור התב"ע – דרישת הירוקים הייתה להעביר את השטח למעלות תרשיחא ולצופף מאוד את הפיתוח, כיוון שכפר ורדים מתוכנן בצורה בזבזנית עם הרבה מאוד שטחים פתוחים.

בתוך שלב ג’ מיועד לקום סוף סוף אזור תעסוקה. אזור התעסוקה נסמך על תשתיות המגורים של שלב ג’ ועל מנת לפתח אותו נדרש לפתח את החלק הראשון (מתוך 4) בשלב ג’. מדובר בכ-500 יח”ד, מתוכן 178 לבניה עצמית והשאר לקבלנים. תשתיות המים והביוב חיוניות לפיתוח אזור התעסוקה.

ההכנסות מפיתוח – חלף היטל השבחה, "ישן תמורת חדש", ותקציב מבני ציבור המתקבלים ממכירת קרקע הם הבסיס לפיתוח ביישוב. ללא פיתוח אין גני משחקים, אין ריבוד כבישים, אין שיפוץ או בניית מבנים ועוד ועוד. בשנים האחרונות נהנה היישוב מפיתוח רב של מבני ציבור והשקעה פנימית גדולה – זה לא היה אפשרי ללא פיתוח.

למה לפתח את כל החלק הראשון בשלב ג' – כי לא ניתן לבצע פיתוח חלקי במרחב של שכונה, הדבר מייקר את העלויות באופן שאינו מאפשר את השלמת הפיתוח. למדנו היטב את הלקחים מהגירעונות הגדולים של הפיתוח בשלבים א’ וב’. תושבי כפר ורדים סבלו וסובלים מהעובדה שהחברה לפיתוח כפר ורדים לא השלימה את המלאכה והשאירה פערים בפיתוח ובמבני הציבור. (אציין כי מבקר המדינה התייחס בהרחבה לעניין זה בדו”ח 59 ב’ העוסק בפיתוח היישוב כפר ורדים).

בעניין זה אזכיר כי כאשר הקימו את שלב ב’ רבו המחאות בקרב תושבי שלב א’, בטענה כי שלב ב’ מיותר. הדבר לווה אז בזעם הציבורי כאשר נעקרו עצי האורן בשכונה ו’, שם גר ערן. למזלנו לא קיבלו אז את עמדת המתנגדים, וכך זכה ערן להתגורר בשלב ב' ולהתנגד לשלב ג'. הדבר דומה לנוסע שמשעה שעלה לאוטובוס דורש שיסגרו את הדלת לנוסעים אחריו.

לסיכום, ערן ואני חלוקים. לטעמי הגישה שלו סופה קיפאון ושיתוק.

 


0 תגובות

  1. שלב ג הגב

    סיון יחיאלי: מי שרוצה הכנסות צריך לקחת בחשבון שהמשמעות היא בניה

    כדי לחפות על הכישלונות ממציאים סיפורי סבתא – זו האג'נדה של סיון יחיאלי מי שרוצה להגדיל הכנסות לא "מוכר" את שטחי התעשייה שמניבים את הכנסות הארנונה הגבוה. ערן ואני חלוקים. לטעמי הגישה שלו סופה קיפאון ושיתוק. – איזו צביעות וזריקת בוץ בעיניים. 2 קדנציות של קיפאון מתמשך בניהולו של סיון ושאר המושכים בחוטים מצד מעלות. בריחת משפחות, איבוד הטבות המס, שסע בין תושבים ….. והרגשה כללית של מכירת חיסול. סיוון יחיאלי עושה את כל השגיאות בדרך להרוס את פנינת הגליל ואת חזונו של סטף.

  2. דובי הגב

    עבודה בעיניים

    35 שנה לקח להביא 6600 תושבים לישוב סיון הבטיח …… .תחזיר את אזור התעשיה ועכשיו

  3. אורי הגב

    הגדלת הכפר
    ממש, אבל ממש אין שום צורך ועניין להפוך את הכפר ל״מפלצת״ עירונית, לצורך זה ישנם ישובים אחרים
    חובה להשאיר את הכפר בגודלו הנוכחי(וגם זה גדול לטעמי)
    ולטפח את האיכויות, תקציבית? יעילות והתמקדות בנמצא!!!!

  4. איציק שבתאי הגב

    תשובה לערן מרכוס
    שלום ערן
    ראשית אני בעד שיח בנושאים החשובים לתושבים. אבל אני נגד שימוש במילים שבאות לנגח ולא להביע דעה כגון מגלומני, הזוי, הלעיטו אותנו ועוד. מגלומני? עובדה שהפרויקט נבנה וליזם תוכניות נוספות. הלעיטו? – אני חושב שבכפר ורדים יש מספיק אנשים רציניים ואי אפשר למכור אותם. הזוי? – יש בכפר לא מעט תושבים אשר תומכים בתוכנית שלב ג’.
    באשר לשאלתך למה בישובים סביב יש דרישה לבתים ואצלינו אין, יש לי דעה בנושא שאולי היא נכונה: במעלות – כי הרבה יותר בזול, בהרחבות בקיבוצים – בגלל החינוך וסביבת הגידול של הילדים, ובמיצפים – משום ששם לא קמים כל יום אנשים וכותבים בשצף קצף נגד כול דבר שזז ומנצלים את השיח הציבורי לתקוף את ראש המועצה וקוראים להדיחו. אנשים מחפשים הרמוניה במקום המגורים שלהם, לא סכסוכים בלתי נגמרים ולא מכובדים עד כדי הגדרת תושבים כבוגדים שצריך לחסלם.

  5. שאול הגב

    לא מתפלא
    תגובה לא עניינית וחסרה פרטים מדוייקים. העיקר לתת למעלות את איזור התעשיה

  6. יונתן הגב

    כמה בטלנים וקשקשנים יש בכפר עם הרבה מאוד עודף זמן
    לכו לעבוד ולהתנדב קצת חבורת בטלנים

  7. שרה הגב

    שלב ג
    סיון עשה ועושה שגיעות בלי סוף. די מספיק 2 קדנציות עם נזקים. נקווה שיהיה ראש מועצה חדש והגיונישר

  8. כפרניק2 הגב

    שבתאי אתה נושא כליו של סיוון ?

    ערן כתב דברים נכונים ומנומקים שכנראה מפריעים לך באמיתות שלהם, לכן אתה מסיט את הנושא לשטויות כמו "אני נגד שימוש במילים שבאות לנגח ולא להביע דעה כגון מגלומני, הזוי, הלעיטו אותנו ועוד". ביקורת מותר ורצוי שתאמר והביקורת על סיון גדולה – בתקופה שלו יש בריחת אוכלוסיה מהכפר, מלחמת אחים, שריפת בתים!!! ועוד. אז לך מפריע מילים כמו הזוי, נו באמת. ……

  9. ליאת הגב

    תגובה 1 מדהימה
    כנראה שסיוון באמת קוסם, גם מפתח באובססיביות וגם 2 קדנציות של קיפאון מתמשך… אלוף!!!
    הציבור לא מטומטם והעשיה הרבה ניכרת בכל תחום. קיפאון זה בטח לא.

  10. אריק הגב

    סיון יהיה ראש עיר… לא יעזור לחמוצים כלום
    למי שלא מתאים מוזמן לעזוב למקום אחר…

  11. איציק שבתאי הגב

    כפרניק 2
    למה אתה מפחד להזדהות?
    כשתזדהה אענה לך.

  12. תושב חרד הגב

    לא יהודים… כן בני מיעוטים?
    מלחמות ופוסטים… תביעות ובגצים והוצאות של 100,000 שח רק כדי לעצור מקווה… רק שלא יבואו דתיים לפה.
    ואם כל זה בשם לשמר צביון, אני בעד!
    אבל כאשר כל שלב ג’ הוא של ערבים, ותפסיקו לחשוב שרק 60 משפחות, אז איפה אותה מלחמה?? למה על מקווה נלחמו ועל זה לא??
    בעוד דור ניהיה כמו פקיעין. אף יהודי לא ישאר פה… העיקר שיש איזור תעשיה.

  13. תושבת ותיקה הגב

    ובנוסף גם נעשו חילופי שטחים – עוד הישג לבוחבוט על חש’ כפר ורדים
    סיון ויתר על 300 דונם המיועדים לתעשייה ומסחר תמורת 20 דונם הכוללים מבנים נטושים שיהפכו למאורות סמים ו/או מקום מגורים להומלסים ומבקשי מקלט. טיפול במבנים אלה יעלה עשרות אלפים למועצה/תושבי כפר ורדים. כפיים.

  14. אלון הגב

    סקרן…..
    אני פשוט סקרן פעם אחת ולתמיד לדעת מי זה האדם (או מספר אנשים) אשר יושבים וכותבים פוסטים מתואמים…..
    מקריאה של כלל התגובות (ולא מעט בעזרת ה- אהבתי/לא אהבתי, ניתן לראות בקלות ובבירור שמדובר בכותב/ת או כותבים מאורגנים.
    חברה, תנו קצת קרדיט לקוראים ולמגיבים האמתיים שמה שאתם עושים הוא תעמולה פוליטית בלבד !!!
    עד עכשיו זיהיתי 2: ליאת ושבתאי, כל השאר זה/זו או אלו המאורגנים, די תנו קצת שקט……

  15. קורא בקפה הגב

    תודהתודה תודה
    אחרי התודות ומזל שלא עשית כמעט כלום
    הקהילה נמחקה והאגו השתלט
    יאלה תודיע בגלוי שביקשת מכחלון לעבור לכנסת והכפר לא מעניין אותך. די מספיק
    אתה ממתין לתשובת כחולון ובגלל זה לא הודעת שאתה רץ למועצה תודיע לא תודיע אתה בכפר לא תהיה ראש מועצה
    נבדק עם קוראית בקלפים

  16. לציבור. הגב

    בדיקת ההרשאה וחישוב הכללי
    בדיקת ההרשאה וחישוב הכללי בפיתוח שלב ג’היחס בין הוצאות
    להכנסות העתדיות מארנונה על שטחים מסחרים אינה עונה על הצורך בהכנסות למועצה, הנושא כולו חייב להיות חשוף

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן