לזכר אלי מלין


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
מערכת כפרניק

אביבה זוהר: להקדיש פינה לזכרו. אורי מלין: האומץ של אסתי ואלי. הרב שלמה בן אליהו: שורשים ביהדות.

כפרניק em14 לזכר אלי מלין

אביבה זוהר: חשוב שנשיב לאלי מלין ז"ל כגמולו, נקדיש פינה לזכרו ונוקיר את פועלו.

 

אורי מלין: ההחלטה של אסתי ואלי לעזוב את ירושלים ולעבור לכפר ורדים, היתה מאד אמיצה, בבחינת ללכת אל הלא נודע.

 

הרב שלמה בן אליהו: אלי היה בעל שורשים עמוקים וחזקים בארץ הזאת, שורשים של משפחה מפוארת הנטועה עמוק ביהדות ובעשייה הציונית.

 

 

**

 

 אלי מלין ז"ל, מראשוני כפר ורדים ופעיל בקהילה הובא למנוחת עולמים ב-26/2/17 (ל' בשבט, ראש חודש אדר תשע"ז). הוא חש שלא בטוב ונפטר מות נשיקה כשרעייתו, אסתי מלין, לצדו. 

 

 מלין נולד בירושלים ב-6.6.1950. היה בן 67 בלכתו. 

 הוא הניח אחריו אישה (אסתי מלין) וארבעה ילדים: הדס, משה, אלעד ומאור. כולם נשואים.

 וכן  נכדים רבים:

 להדס ואלעד (תושבי כפר ורדים): שקד, יהונתן ואוראל.

 למשה ודבורה: רחלי, דוידי ואהרון.

 לאלעד וסלעית: רבקי, שרוליק, שרי, דבורי ואברהם דב.

 למאור ודבורה: נעמי ושמחה (שנולד לאחר פטירת מלין).

 

 יהי זכרו ברוך.

 

 

אלי מלין

הכרות ראשונה עם אלי הייתה בשיחת טלפון ל"חברה לפיתוח כפר ורדים", בה עבד. מאוחר יותר הוזמנו לפגישה עמו באוניברסיטת תל אביב. היינו מרוגשים מאד וילדינו הצטרפו לנסיעה.

השיחה קלחה, הילדים התלהבו בזמן שמילאנו טופסולוגיה וענינו לשאלות כיצד נתרום לישוב שיקום וכבר ראינו בעינינו את הבית שנבנה ואת הקהילה שנחיה בה. לאורכה של שנת 1983 שמרנו על קשר עם אלי ותמיד נענינו בנועם ובחביבות. בהחלטה מהירה, בחרנו מגרש ועברנו למעלות בה התרכז גרעין עתידי של "משתכני כפר ורדים".

כשעדיין שלב א' היה אתר בנייה. אלי ערך מעין דף קשר בראשו התנוסס הלוגו הראשון של ישקר. היו דיווחים עם שמות רוכשי המגרשים, משכנתאות, חברות בניה ועוד.

לאחר סיום עבודתו, אלי היה בעליו של עיתון "בטאון כפר ורדים" שחולק חינם לתושבים ולסביבה. תמי גורן עבדה כמזכירה לצידה של אסתי רעייתו במערכת בביתו.

אלי היה בעל ניסיון כתיבה ועריכה. זה היה טבעי שיעסוק בעיתון קהילתי על כל צדדיו. הסמל בעמוד הראשי הוחלף ללוגו של כפר ורדים. הרעיון היה – תושבי הכפר יקבלו מידע מהחברה לפיתוח כפר ורדים שהייתה אחראית על הפיתוח בשלב א', מישיבות אגודת המשתכנים וועדות הכפר. כל אינפורמציה ממשרדי הממשלה, הלוואות, קבלנים, פעילות תרבות, ספורט, אירועים וכו' – פורסמו בעיתון. שמחתי שלתושבים ניתנה אפשרות להתבטא בכל תחום. אלי הקפיד מאוד על מידע עכשווי ואמין. היה חשוב לו שהתושבים יהיו שותפים בכתיבה, גם ספרותית, ומעורבים בחברה. רינת החליפה את תמי ונשארה בתפקידה עד מכירתו של העיתון לאסף סוחריאנו והמשיכה איתו.

בשנים הראשונות התנדבו אילנה תבור ז"ל, מינה הטסון ושוש וינשטיין כחברות מערכת העיתון: לקרוא לפני הוצאתו לאור, אחת לחודש, את כל מה שנשלח למערכת. למיין ולאשר. יהודית גיל, ציירת וגרפיקאית תרמה את כשרונה הרב בתחילה. תמי ריטוב בעלת הניסיון, הכינה כתבות עיתונאיות, ראיונות ועוד והמזכירה המיתולוגית רינת אפריאט (רפופורט) הדפיסה ועבדה במשרד ששכן בקומה השנייה בבית משפחת מלין. מאוחר יותר כאשר אלי הפיץ רשת מקומונים, שונה העיתון ל"קורא בכפר ורדים".

כך נפגשנו פעמים רבות ואלי גילה עניין וידע בכל נושא. היה מעורב במה שקורה בישוב בתחום החינוך, הפיתוח ובנושא שהיה קרוב לליבו בית הכנסת, התפילות והמסורת. תחילתו הייתה במליאה של בית הספר היסודי שמאוחר יותר נקרא "קשת". ראיתי אותו באספות בכפר, מגיב, אכפתי, לוקח ללב, מנסה להבהיר את עמדתו, למרות שלעיתים היה במיעוט.

התנדבתי לכתוב בעיתון כי אהבתי להציג תמיד את הצדדים היפים בכפר, קצת בהומור, למרות הביקורת. אלי לא פסל הבעות עמדה השונות מדעתו ופרסם אותן.

למרות שהיה קיים מחשב בביתי, לא העזתי לגשת אליו. היה בי פחד לגעת בעכבר, איזה חרדה מהגולם. את כל הרשימות שלי כתבתי בעיפרון ותירצתי שיש בי את חדוות הקליגרפיה. "כאילו". אני שואלת, מהיכן הייתה לאלי ורינת את הסבלנות לקרוא ואחר להדפיס את רשימותיי? לפני העריכה, קפצתי מספר פעמים למשרד כשהם בלחץ, כדי לשנות משפט או מילה.

 זו ההזדמנות לבקש מאלי סליחה וגם מרינת שהקלידה…..

אחרי שהשתחררתי מאימת המחשב, המשכתי להגיע למשרד כי לא ידעתי להעביר תמונות או שהרשימה לא הגיעה למערכת והם חיכו בסבלנות, כי תמיד האשמתי את המחשב.

לסיום: מעלה על הכתב את אנושיותו של אלי ביחס לתושבים שנפטרו. הפינה לזכרם בעיתון הייתה חשובה לו. כאשר ביקש את עזרתי באיסוף תמונות, דברי הספד של בני המשפחה וחברים. הוא נהג תמיד בכבוד וברוחב לב.

ב-2001 נפטרה חברה יקרה, עירית מורג. טוביה מורג, בעלה, תרם בעבר לערכו הסגולי של העיתון. ביציאת העיתון לאור, אלי אפשר לו להביע את כאבו בכתיבה ורבים כתבו והספידו אותה, ללא הגבלה במקום בעיתון. כך היה בשלושים וכך במשך שנים, עד שליבו של טוביה נדם גם הוא. העיתון של אלי בשנים הראשונות היה הסנונית הראשונה, כלי תקשורת ומידע חשוב בחיבור הקהילה, לפני הופעת עיתונים אחרים ואינטרנט. לאחר פטירתו, חשוב שאנחנו נשיב לו כגמולו נקדיש פינה לזכרו ונוקיר את פועלו. יהי זכרו ברוך.

 

אביבה זוהר

 

 

כפרניק em14_0 לזכר אלי מלין

 

**

 

אלי מלין, נקודות ציון בחייו

 

לאחר סיום הלימודים אלי התגייס לצבא וסיים כקצין בדרגת סרן. במהלך שירותו הוא השתתף במלחמת ההתשה. מלחמה עלומה, אולם קשה ביותר שגבתה קורבנות רבים. לאחר מכן השתתף במלחמת יום הכיפורים ולחם ברמת הגולן. באותה תקופה אני גם כבר הייתי בצבא ובדרך נס שנינו חזרנו בריאים ושלמים.

לאחר שהשתחרר מהצבא הוא התחיל ללמוד באוניברסיטה בירושלים, ובהמשך נכנס לפוליטיקה, כדובר של המפלגה הדמוקרטית. הוא מתחכך עם גדולי האומה, ביניהם פרופסור יגאל ידין ועורך הדין שמואל תמיר. זכורה לי התמונה מהברית של משה, שבה הם משתתפים.

בשנת 1975 אסתי מצטרפת למשפחה והם מקימים משפחה נהדרת עם 4 ילדים והרבה נכדים. אלי תמיד אמר שלא סופרים. אלי היה איש משפחה למופת, הן במשפחה המצומצמת והן במשפחה המורחבת. הוא היה זה שארגן את הכנס של שבט זורבין ביום הולדתה ה-80 של סבתא חנה.

לאחר סיום הלימודים אסתי ואלי מחליטים לעזוב את ירושלים ולעבור לגליל. החלטה מאד לא שגרתית ומאד אמיצה, בבחינת ללכת אל הלא נודע. אלי היה בין המייסדים של כפר הורדים, ומאז ובעצם עד יום מותו היה מעורב מאד בקהילה של הכפר.

במשך שנים אלי היה המו״ל של עלון הכפר ובמקביל הוציא עלונים נוספים שלמעשה כיסו את כל הגליל. איתרע מזלו של אלי כאשר משקיע שקנה את העסק שלו נהרג בתאונת דרכים, דבר שגרם לשיבוש כל התוכניות שהיו לו.

לאחרונה, כאשר היה לו יותר זמן פנוי הוא עסק הרבה בחקר שורשי המשפחה. מצד אחד משפחת זורבין שתולדותיה יותר ידועים וצד שני משפחת מלין, שבה הנסתר רב על הגלוי. בשיחות טלפון שהיה לנו בעת האחרונה הוא דווח לי כל פעם על ממצאים חדשים שמצא בספריות ובארכיונים. בין היתר שלסבא אליעזר, על שמו הוא קרוי, היתה מאפייה ביפו לאחר שהגיעו לישראל מבלרוס. כמו כן לסבא היה אח שלא זכה לעלות לישראל על שמו אני קרוי.

לאחר הפרעות ביפו, סבא וסבתא עברו לירושלים העתיקה, שם הפעילו מסעדה בבית כנסת ברובע המוסלמי. בית כנסת נשאר בשלמותו וחזר אלינו לאחר שחרור העיר העתיקה במלחמת ששת הימים. צריך לכתוב ספר על זה, אבל מי יעשה את זה עכשיו?

אורי מלין אח של אלי.

 

 

**

 

בס"ד

הספד שנאמר בהלוויה על חברי אלי מלין ז"ל

 

הלב מסרב להאמין והמוח לא מקבל את מותך, היית איש אמת איש של שלום, צדיק אמיתי .

נזכר אני בסדר ט"ו בשבט שערכנו בביתי יחד עם אסתי והאקורדיון, כששאלת למה צדיק נמשל לתמר? כאשר שרנו "צדיק כתמר יפרח .." השבתי לך בשאלה: "תענה אתה, שהרי אצלי אתה נחשב צדיק". ניסתה להצטנע ולאמר שהצדיק הוא סמל ודגל שניכר מרחוק כמו עץ הדקל ואולי בגלל פירותיו התמרים המתוקים והמזינים, כך פעולותיו ודבריו של הצדיק מתוקים ומועילים לגוף ולנפש.

מצא חן בעניי ההסבר שלך, שהתמר הוא עץ בעל שורשים עמוקים וחזקים הנושאים את גובהו ומשקלו של העץ הגדול בעל פירות הזהב.

כך אתה אלי בעל שורשים עמוקים וחזקים בארץ הזאת, שורשים של משפחה מפוארת הנטועה עמוק ביהדות ובעשייה הציונית הן מלפני קום המדינה והן לאחריה.

פרותיך המתוקים הניבו פירות הן בעבודתך בכנסת והן לאחר בואך לכפר וורדים, משפחתך המפוארת וילדיך הם הפירות.

אולם הסברו של התלמוד לשאלה זו מתאים לך ביותר, כך אמרתי לך במפגש ביננו.

התלמוד אומר: "מה תמר אין לו אלא לב אחד, כך הצדיק ליבו מכוון כלפי הבורא". הכוונה היא לפרי הדקל יש גרעין אחד בלבד בלב, כך הצדיק ליבו שלם במעשיו ודיבוריו וכוונתו כלפי הבורא והבריאה .

בקיצור הצדיק הוא מי שפיו וליבו שווים, אין אצלו אחד בפה ואחד בלב.

זה היה אלי איש אמת שפיו וליבו שווים והוא הוא מוגדר בפי חז"ל "צדיק" שדומה לתמר.

איש של שלום: אלי היית איש של שלום, בכל הזדמנות חיפשת את הדרך לשלום ולפשרה תוך הסתכלות ריאלית ואהבת ישראל גדולה. כך התנהגת בכל השנים שאני מכיר אותך עם הציבור, שלום ופשרה, הן בבית הכנסת, בקהילה, בחברה, במשפחה ובעבודה.

כמאמר המשנה: "לא מצא ה' כלי למחזיק ברכה לישראל אלא השלום" כשיש שלום יש ברכה. ממך למדתי שרק באמצעות השלום ניתן להרוויח מכל אירוע.

למדנו יחד את המשנה בפרקי אבות ( במשך 17 שנה השיעור הגדול ביותר בכפר שיסדת). על 3 דברים העולם קיים: על הדין, על האמת ועל השלום.

משמע שהדין והמשפט הוא לא בהכרח אמת. והאמת והדין לא יביאו לשלום, השלום הוא ערך בפני עצמו.

הובלת את החברים בקהילה להסכים להליך אישור בעניין בית כנסת. כולם יצאו מורווחים מכך וגדל השלום והתעצם. שלום זה מהווה את הבסיס לקיומה של כל חברה החפצה בחיים.

זכויות אלו ילוו אותך במרומים ולנו לא נותר אלא ללכת בדרכך דרך, דרך הצדיק איש האמת והשלום.

 

הרב שלמה בן אליהו רב אזורי מטה אשר

 


5 תגובות

  1. בן עמי הגב

    אלי

    מתגעגע
    ליבי עם המשפחה.

  2. תמי הגב

    פרידה
    אלי טרם בדרכו לקהילת כפר ורדים. עצוב להיפרד מאדם שלמיטב הבנתי לא חש תודה מספיקה מקרב אנשי הכפר.

  3. נילי בילו הגב

    אלי מלין ז. היה גם בגרעין נח”ל בקיבוץ מבוא- חמה שברמת- הגולן, לפני גיטסו. שם הכרנוהו ואהבנוהו כל- כך!!! יהי זכרו ברוך.

  4. נילי בילו הגב

    אלי היה במבוא חמה בגרעין נחל לפני גיוסו לצהל. מאד חיבבנו אותו. יהי זכרו ברוך. נילי בילו.

  5. נילי בילו הגב

    יהי זכרו ברוך. היה עמי בקיבוץ מבוא חמה לפני גיוסו לצה”ל. ניגן באקורדיון, היה מאד חברותי ואהוב. נילי בילו.

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן