כפר ורדים וגבעת היהודים


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
נפתלי רזניקוביץ

אמש בכפר ורדים: נחתמה ברית ערים תאומות בין כפר ורדים לבין כפר "גבעת היהודים" הספרדי.

כפרניק 4a426992-3218-4b9b-8ddb-ec2f48c0b0e3 כפר ורדים וגבעת היהודים

סיון יחיאלי בטקס ברית ערים תאומות עם "גבעת היהודים" בספרד: 

 

עמידתכם האיתנה מול רוחות המחאה מבית ומחוץ ומאבקכם לתקן את המעוות, להוקיר ולכבד את שורשיו היהודיים של יישובכם יכולים ללמד שיעור גם רבים מעם ישראל ולכבוד רב הוא לנו לארחכם. 

 

 

**

משלחת מתושבי הכפר הספרדי "גבעת היהודים", כפר ששמו הקודם היה "גבעת הרוג את היהודים", הגיעו אתמול [א'] לגליל המערבי כדי לחתום על ברית ערים תאומות עם כפר ורדים. מלבד המשלחת הספרדית בראשם ראש הכפר הספרדי לורנזו רודריגז, השתתפו באירוע גם שגריר ספרד בישראל פרננדו קאדררה-סולר ומנכ"ל ארגון ספרד ישראל מיגל דה-לוקאס.  

"הגענו לארץ המובטחת מתוך מטרה לשמור על שורשי הכפר שלנו הנעוצים כבר משנת 1035, על העבר ועל המורשת הקדומה", אמר ראש הכפר הספרדי לורנזו רודריגז לעמיתו ראש מועצת כפר ורדים סיון יחיאלי בטקס אשר התקיים בבית המארג, מיזם תרבותי ותיירותי ייחודי המשלב בין אמנים מן הקהילה לבין אמנים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים. "פתחנו בהתרגשות דף חדש-ישן בהיסטוריה של כפר גבעת היהודים ובימים אלו מתבצעות חפירות ארכיאולוגיות בכפר במטרה לגלות מחדש את שורשיו הקדומים ואנו מתכננים להקים מוזיאון לתרבות יהודית בכפר – הכול מתוך מטרה להעצים ולכבד את השורשים היהודיים של היישוב. ההגעה היום לכפר ורדים,  קבלת פנים החמה בה התקבלנו והחתימה על ברית עם יישוב בישראל היא נקודת ציון משמעותית בתהליך שאנו עוברים בשנתיים האחרונות, תהליך החשוב לי באופן אישי".

רודריגז הודה ליחיאלי והזמינו לביקור בכפר הספרדי.

 

 

כפרניק 256afafa-b1d4-46ef-9e24-fbcc080cee65 כפר ורדים וגבעת היהודים

 

 

הכפר הספרדי הקטן עלה לכותרות בתקשורת הבינלאומית לפני כשנה וחצי, כאשר תושבי הכפר שינו את שמם מ-'הרוג את היהודים' לשם החדש 'גבעת היהודים'.  באוקטובר 2015 ציין שגריר ישראל בספרד את הטקס הרשמי לשינוי שמו של הכפר העתיק, בעקבות הצבעתם של התושבים המקומיים לאחר בקשת ראש הכפר לשנות את השם הפוגעני ולכבד את שורשיו היהודיים הקדומים של הכפר המגיעים שנים רבות בטרם תקופת גירוש ספרד.  החלטת התושבים על שינוי השם לא עברה בשקט של גורמי ימין-קיצוני אנטישמיים כנגד הכפר מאז החלטתם של שינוי השם ועל תלונה במשטרה שהגיש ראש הכפר, לורנזו רודריגז לאחר גל של וונדליזם וכתובות גרפיטי כנגד השינוי. 

"כשקיבלנו את בקשת משרד החוץ לברית ערים תואמות עם כפר 'גבעת היהודים' ולאחר שנחשפנו לסיפורכם המרגש לא היססנו לרגע", סיפר ראש מועצת כפר ורדים סיוון יחיאלי למשלחת הספרדית, "עמידתכם האיתנה מול רוחות המחאה מבית ומחוץ ומאבקכם לתקן את המעוות, להוקיר ולכבד את שורשיו היהודיים של יישובכם יכולים ללמד שיעור גם רבים מעם ישראל ולכבוד רב הוא לנו לארחכם". 

שמו הקודם של הכפר הספרדי היה קסטרילו מטחודיוס, שפירושו "מחנה הרוג את היהודים" ואילו השם החדש שנקבע לו הוא קסטרילו מוטה דה חודיוס שמשמעותו "מחנה גבעת היהודים". מסמכים היסטוריים הראו כי השם "הרוג את היהודים" ניתן לכפר רק ב-1627, וכי לפני כן שמו היה "גבעת היהודים".  

השם ניתן לכפר ככל הנראה בעקבות ההוראה על גירוש יהודי ספרד ב-1492. באותה העת, אלו שלא הסכימו להמיר את דתם לנצרות הקתולית, נאלצו לעזוב את ספרד או לעמוד בעינויי האינקוויזיציה. חוקרים מסוימים מאמינים כי מקורו של השם "הרוג את היהודים" בתושבים יהודים שהמירו את דתם לנצרות ורצו להפגין את נאמנותם לשלטונות ספרד. אחרים מאמינים שהשינוי נבע מטעות. כיום, יהודים לא מתגוררים בכפר, אך לרבים מהתושבים יש שורשים יהודים וסמל העיר אף נושא סמל מגן דוד. "ספרד גאה על שורשיה היהודים", אמר שגריר ספרד בישראל פרננדו קאדררה-סולר, "המדינה משקיעה רבות כדי לקדם את המורשת היהודית לרבות החלטת הממשלה שעברה ברוב חוצה מפלגות להענקת הדרכונים לצאצאי תושביה הוותיקים של ספרד". 

חברי המשלחת מבקרים השבוע בישראל לביקור שיכלול גם סיורים במצדה, ירושלים, נצרת, עכו, תל אביב ועוד.


0 תגובות

  1. בור הגב

    ערים תהומות – לא כתיב שגיאה
    בדרך כלל העיר התאומה העשירה תומכת בעיר הענייה.
    נוכל לסייע בכיף לעיר הספרדית בעיקר בנסיון שיש לנו בסתימת בורות בכביש.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן