כנס במכללה האקדמית כנרת


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
ד”ר מוטי אביעם

"ממגדל נוצרים ועד עיר מבצר – מבצרים ומצודות בצפון הארץ, מהכנענים ועד צה"ל".

כפרניק KENES012 כנס במכללה האקדמית כנרת

 

ביום חמישי שעבר נערך במכללה האקדמית כנרת שבעמק הירדן, כנס מחקרי, רחב היקף וייחודי בנושא מבצרים ומצודות בצפון הארץ. את הכנס ארגן הח"מ, ד"ר מרדכי אביעם מנהל המכון לארכיאולוגיה גלילית ומרצה בכיר במחלקה ללימודי א"י במכללה. זו הפעם הראשונה שנושא כזה העוסק במבצרים הוא ליבו של כנס מדעי המכסה את כל התקופות ההיסטוריות של ארץ ישראל.

ארץ ישראל, כגשר בין יבשות, היתה תמיד איזור מעבר שעברו בו צבאות ואשר אימפריות רצו לשלוט בו. יחד עם זאת היו בארץ תקופות ששלטונות מקומיים, ממלכות מקומיות, ניסו לממש את שלטונן באמצעות הקמת מבצרים ומצודות בראשי ההרים והגבעות.

את הכנס שנכחו בו למעלה מ-250 מאזינים, חובבים, סטודנטים וחוקרים, פתחו שתי הרצאות שעסקו במצודות הראשונות שהוקמו בצפונה של הארץ, בימי הכנענים, באלף השני לפני הספירה. שתיים היו בתחומה של העיר הכנענית הגדולה והעשירה ששכנה בכברי ואחת בקריית שמונה שאולי סימנה את גבולה הדרומי של העיר הכנענית ששכנה בתל אבל בית מעכה. את המושב סגרה הרצאה שעסקה בשתי מצודות מתקופת הברזל, בראש זית ובהר אדיר, אשר אולי ניתן לראות בהן מצודות פניקיות בגבולה הצפוני של ממלכת ישראל.

המושב השני עסק במצודות של נוכרים ויהודים בימי הבית השני. מצודת אחסנה גדולה מימי הכיבוש של אלכסנדר מוקדון בשנת 332 לפני הספירה נחשפה בעת הרחבת כביש באזור עין תות. מצודה מרשימה שהגנה על עורפו של היישוב ההלניסטי בתל קדש שליד קיבוץ יפתח נחקרה בפסגת קרן נפתלי. המצודה עברה בסוף המאה השנייה לפסה"נ לידי החשמונאים והוקם בה מקווה ומאוחר יותר הוטל עליה מצור על ידי חיילי הורדוס. עניין רב עוררה ההרצאה שעסקה בחפירה החדשה בחומה המסתורית שנבדקה בפסגת הר ניתאי שמול הארבל. מסקנת החוקרים היא שיש בחומה כמה שלבים אך בגלל מיעוט הממצאים קשה לתארך את השלבים בדיוק. החומה שייכת לתקופה הרומית הקדומה, ימי הורדוס או המרד הגדול ואולי, ובכך יש חידוש מעניין, גם לימי המרד השני, מרד בר כוכבא.

המושב הבא עסק בביצורי המוסלמים והנוצרים, בין ימי הביניים ועד המאה ה 18. במבצר המונפורט נערכת כבר שנתיים חפירה מטעם אונ' חיפה ובה מתגלים ממצאים חדשים ומעניינים המאירים את השלבים השונים של בניית המצודה עד לשתי מערכות המצור שהטיל ביבארס המלוכי על המצודה עד כיבושה. ההרצאה הבאה הציגה את המחקר המקיף שנעשה במצודת נמרוד שלמרגלות החרמון. המצודה אשר נחשבה פעם להיות מצודה צלבנית, התברר מעל לכל ספק כי היא מצודה של השושלת האיובית שליטי דמשק אשר הורחבה וחוזקה גם בימי ביבארס הממלוכי. ההרצאה השלישית עסקה בפרק היסטורי מרתק ביותר שבו לקחה חלק חשוב גם מצודת הארבל, המצודה שקירותיה נראים היטב בתוך המערות שבמצוק. המדובר במאבק בין אמיר הגליל לאמיר הלבנון בשיא עוצמתה של האימפריה העותמנית במאה ה-16 וה-17.

המושב האחרון הוקדש לביצורי העת החדשה. המושב נפתח בסקירה של המחקר העדכני על מצודות הטיגארט שבנו הבריטים בגבול הצפון, נמשך דרך ביצורי צה"ל בגבול המזרחי עם התפתחותה של מלחמת ההתשה וההפגזות הכבדות שנות השבעים, והסתיימה בהרצאתו של קצין ההנדסה של פיקוד הצפון שסיפר, במידה והסיווג של המידע לא היה גבוה… על דרך ההתבצרות של צה"ל אל מול האיומים המודרנים בצפון.

 

 

כפרניק KENES012_0 כנס במכללה האקדמית כנרת

 

מחוץ לאולם ההרצאות הוצג פוסטר של שיקום ושיחזור תחנת המשטרה של מעלות-תרשיחא. מפקד התחנה הנוכחי, סנ"צ איתן רז, הציג עבודת מחקר ופעילות פיסית לגילוי עברה המפואר של התחנה. מרביתנו לא רואים כלל כי מתחת לחזות היבשה ולפעמים המרתיעה של תחנת משטרה, מסתתר סיפור היסטורי מרתק. סנ"צ רז השקיע שעות רבות באיתור המידע על התחנה, בניקוי, חיזוק, שימור וחשיפה של חלקי התחנה מאז בנייתה וכיום התחנה היא כמעט מוזיאון המשלב סיפורי עבר עם פעילות משטרה באזורנו. חשיפת הסיפר בכנס, הביא בעקבותיו מאמר בעיתון "הארץ" על גילוייה מחדש של התחנה.

*

את הפוסטר על תחנת המשטרה הכינו, בעזרתו של סנ"צ רז, שני סטודנטים שלי: צחי הררי ועפר ברודצקי, בן כפר ורדים, הבן של מודי ושלומית.

 

כפרניק Tarshicha כנס במכללה האקדמית כנרת

 

 

כפרניק Tarshicha-2 כנס במכללה האקדמית כנרת

 

כפרניק Tarshicha-5 כנס במכללה האקדמית כנרת

 

 

כפרניק Tarshicha-3 כנס במכללה האקדמית כנרת

 

החוקרים שהרצו בכנס הגיעו מאוניברסיטת ת"א, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת חיפה, מכללת הגליל המערבי, מכללת תל חי והמכללה האקדמית כנרת ובכך היה הכנס לא רק לרב תחומי בין ארכיאולוגיה, היסטוריה עתיקה, היסטוריה בת ימינו והיסטוריה צבאית, אלא גם חובקת מוסדות מחקר.

המכללה האקדמית כנרת  תפיק בעקבות הכנס ספר מחקרי על ביצורי הצפון שבו יתפרסמו המאמרים שהוצגו בכנס אך גם מאמרים על אתרים אחרים. בסוף הספר יהיה גם נספח שבו יוסבר איך וכיצד ניתן לבקר בחלק מאתרים מרתקים אלו.

 

*

צילומים: ארזביט סטודיו לצילום.

 


0 תגובות

  1. אברהם ל. הגב

    משטרת מעלות -תרשיחה
    מרתק הסיפור לגילוי ההסטוריה של משטרות הגבולות בצפון.וטוב שמפקד המשטרה הרים את הכפפה להפוך מקום זה גם למוזיאון להנצחת ההסטוריה של מצודות המשטרות בצפון.

  2. תיקו מאיר הגב

    שיפוץ התחנה
    מזל גדול יש לנו שאיתן רז הוא מפקד התחנה אחרת לא יודעת מה היה קורה למבנה העתיק הזה שבעצם אף אחד לא ידע את מורשתו ולולא הסקרנות של איתן והידע הרב שיש לו לא היינו יכולים להינות מתוצר נפלא שכזה !!

    יישר כח סוף סוף קיבלת את המגיע לך !!!

    תיקו

  3. נילי אלדר הגב

    כו ירבו כמותך בישראל!
    מרתק

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן