טיול IN, אלכוהול OUT


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
איתן כ”ץ

שבט עופר: למרות מזג האוויר החורפי, טיולי חנוכה היו מוצלחים ביותר. האלכוהול איננו חלק מתרבות או פעילות הצופים.

כפרניק so10 טיול IN, אלכוהול OUT

היו טיולים נפלאים, ללא ספק הרפתקה שהשאירה לחברי השכבה הבוגרת חוויה ייחודית, גיבשה והעשירה אותם, ובעיקר נתנה להם אנרגיה להמשך עשייה בשבט וביישוב בהמשך השנה.

 

 

תגובת שבט עפר לתחקיר "שבט וודקה": הנוער במדינת ישראל ובכפר ורדים שותה אלכוהול, וזה כולל גם בני נוער של תנועת הצופים ושל שבט עפר. אבל מעולם לא נערכה ולא תיערך פעילות הכוללת שתיית אלכוהול!

 

**

במהלך חופשת חנוכה יצא שכב"ג שבט עפר כפר ורדים לטיולי חנוכה המסורתיים. כיתות י'-י"א יצאו לטייל בין המכתש הגדול למכתש הקטן וכיתות י"ב טיילו באזור הערבה תיכונה ומכתש רמון. הטיולים עסקו בנושא השאיפות והחלומות האישיים והגדולים של חברי השכב"ג, תוך שימוש חינוכי באקלים המדברי שמייצר לנו הטיול. החניכים בישלו לעצמם את האוכל בבישול צופי על מדורות, עברו פעילויות מעשירות ומגבשות והכירו את הדרום דרך הרגליים.

שכבות י'-י"א יצאו לטיול בן שלושה ימים, ולאחר הרבה חששות ממזג האוויר המסלול שתוכנן ליום הראשון בוטל והגענו בערב היום הראשון ישירות לחניון הלילה עין ירקעם על מנת לבשל ולהתחיל מוקדם את היום השני. ביום השני לטיול טיילנו במעלה פלמ"ח ומעלה ימין, מסלולים לא פשוטים על הנייר, אבל מבלי לשים לב הגיעו חברי השכבה הבוגרת ראשונים לחניון הלילה וזאת לאחר שעברו פעילויות מעשירות ואפילו נותר להם זמן מנוחה. ביום האחרון טיילנו למצד צפיר ומעלה עקרבים, מסלול מדהים ביופיו וגם אותו צלחנו ובגדול.

שכבת י"ב יצאה לטיול בן 4 ימים, ולמרות מזג האוויר ההפכפך כל המסלולים בוצעו כמתוכנן. ביום הראשון טיילה השכבה במסלול קצר בן 4 ק"מ בנחל ציחור. ביום השני טיילנו בין הבולדרים של נחל אוביל והשקפנו על מצוקי פארן. ביום השלישי טיילנו בנחל פארן עצמו ועלינו בקניון עדה המדהים, וביום האחרון הצפנו מעט עם האוטובוסים ולפני ההגעה הביתה עלינו על הר ארדון ונפעמנו מיופיו של מכתש רמון.

שבט עפר השתתף בטיולי חנוכה כבמסגרת הנהגת צפון שהוציאה כ-600 חברי שכב"ג לטיולים וכחלק מתנועת הצופים עם כ-10,000 חברי שכב"ג שהדרימו במהלך חופשת חנוכה. טיולים אלו מורכבים מאוד לביצוע ותיאום, ולמרות כל המורכבות הלוגיסטית יצאנו מהטיולים בתחושה מצוינת.

בימים שלפני הטיול קיבלנו פניות רבות מהורים מודאגים בשל חשש ממזג אוויר סוער, אנו מבינים ושותפים לחששות, אבל חשוב לדעת כי תנועת הצופים ואנחנו מקיימים קשר רציף עם "חדר מצב", בו כל המידע הנדרש על כל מסלול ובאילו תנאי מג אוויר ניתן לצאת אליו, ופועלים לפי כל האישורים של משרד החינוך!

לסיכום, היו טיולים נפלאים, ללא ספק הרפתקה שהשאירה לחברי השכבה הבוגרת חוויה ייחודית, גיבשה והעשירה אותם, ובעיקר נתנה להם אנרגיה להמשך עשייה בשבט וביישוב בהמשך השנה.

 

כפרניק so10_0 טיול IN, אלכוהול OUT

 

 

תגובה לכתבה "שבט וודקה" אשר פורסמה במוסף 7  ימים

 

אנו מאמינים כי רובכם כבר קראתם את התחקיר שהתפרסם ביום שישי האחרון במוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות, על תופעת שתיית האלכוהול בקרב חניכי תנועת הצופים בארץ, במסגרת "מסיבות שכב"ג".

ברצוננו לפרסם בישוב את תגובת התנועה והשבט.

המציאות ידועה וברורה: הנוער במדינת ישראל ובכפר ורדים שותה אלכוהול, וזה כולל גם בני נוער של תנועת הצופים ושל שבט עפר. אבל דבר אחד חייב להיות ברור: מעולם לא נערכה ולא תיערך פעילות תחת חסות השבט הכוללת שתיית אלכוהול!

גם בכתבה מצוין בפירוש כי אותן מסיבות אינן פעילות של התנועה, אם כי מהכותרת ניתן היה להבין אחרת.

אנו מודעים לגודל האחריות ולציפיות מאיתנו, כתנועת הנוער הגדולה במדינה ובישוב, ועושים כל שביכולתנו למניעת התופעה של שתיית אלכוהול בקרב בני הנוער או לפחות למיתונה.

אנו רואים בצופים חלק מהפתרון לבעיה, ולא את הבעיה עצמה.

תנועת הצופים ושבט עפר משקיעים משאבים רבים ליצירת תהליכים חינוכיים בנושא שתיית האלכוהול והמון מחשבה והתאמה לבני הנוער בישוב.

השכבה הבוגרת של שבט עפר מורכבת מבני נוער איכותיים, ערכיים וחרוצים, שעובדים לילות כימים לטובת חניכי השבט והישוב כולו. לצערנו גם בקרבם יש בני נוער השותים אלכוהול, ללא שום קשר להיותם חברי שכב"ג.

העובדה שהם חברים בתנועת הצופים רק נותנת להם מקום לדבר על הדברים, מציפה אותם בדילמות ומספקת להם אלטרנטיבות לפעילויות מספקות שאינן כוללות שתיית אלכוהול.

לאחר פרסום הכתבה ביום שישי, ניהלנו שיח שכב"גי בנושאי הפרשי הגילאים, משמעות שתיית אלכוהול כחברים בתנועת נוער ומה המשמעות של שתיית אלכוהול בקרב בני הנוער באופן כללי ונמשיך לעסוק בנושא בפורומים השונים בשבט.

נשמח לענות לשאלות נוספות בעניין.

איתן כץ – מרכז בוגר

צור בשירי – ראש השבט


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן