טבע הדברים


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
עדי גרינפלד

תערוכה קבוצתית בגלריה טל בהשראה אנתרופוסופית. נזכרתי בחלומות של וותיקי כפר ורדים…

כפרניק IMG_4406 טבע הדברים

תערוכה קבוצתית בגלריה טל בהשראה אנתרופוסופית. נזכרתי בחלומות של וותיקי כפר ורדים…

 

דברים בפתיחת תערוכת טבע הדברים בגלריה טל:

 

אני רוצה לספר על חוויה שעברתי בהכנת תערוכה זו.

את המסע שעברתי ניתן לדמות לשני קווים מקבילים שכן נפגשו – כאן בתערוכה.

מסלול אחד היה הדרך שעברתי כדי להכיר את רעיונות האנתרופוסופיה – את הכתובים והמאמרים, עד כמה שאפשר – ולהגדיר את המושגים שהיו ברובם חדשים בשפה שאינה מובנת לי. אין לי יומרות להבין כמו אנשים שלמדו את הנושא במהלך שנים רבות, וחיים על פי תפיסת עולם אנתרופוסופית.

 

 

כפרניק IMG_4406_0 טבע הדברים

 

 

עברתי את המסע דרך מקצת הכתובים והחיבורים של שטיינר כפי שתורגמו לאנגלית, וגם קראתי ולמדתי על הוגי דעות כמו גתה, שהשפיעו על תורתו של שטיינר ועל אמנים שפעלו בתקופתו.

חלקם הכרתי היטב ממחקרים קודמים כמו הדאדא והארט נובו, האיזמים כמו האקספרסיוניזם, הפוביזם והקוביזם…

מצד שני עברתי תהליך של היכרות עם האמנים, שבעה עשר אנשים חדשים, יוצרים, איתם נפגשתי ושוחחתי וניסיתי להבין מה מניע אותם, מה מקשר אותם לאנתרופוסופיה ואיך הם מפרשים את הרעיונות ואיך זה מתבטא באמנותם. היו מפגשים ממש מרגשים מהם למדתי אולי יותר מאשר מהכתובים. מה שראיתי והבנתי שמה שחשוב זה תהליך היצירה, ולא התוצר עצמו, לפי הגדרתו של  שטיינר "האיך" ולא "המה". אלה אמנים שלא חיים ויוצרים בסצנת האמנות העכשווית, לא מונעים מתוך תחרותיות ודחף להציג במקומות המקובלים, אלא בתוך הקהילה שלהם, הם יוצרים מתוך דחף אישי, פרטי, בחיפוש מתמיד אחר דרך, אחר האמת הפנימית, במעבר אל הרוחני.

הכרתי אנשים טובים, מוסריים, כשרוניים, ללא יומרות, היוצרים מתוך ענווה וצניעות. מה שמשותף להם זו לא התוצאה, היצירות, הסגנון, הנחת הצבע וחיפוש הצורה בחומר, אלא התהליך, הדרך.

ראיתי גם מעורבות גדולה בקהילה, בעשייה חברתית, בחיבור אל הטבע, הקיימות, החינוך… הוויה זו הזכירה לי את מה שאנחנו, אנשי קהילת כפר ורדים הוותיקים, רצינו להיות בתחילת הדרך, רצינו להיות אחרים… בחיבור אל הטבע והקרקע, בחינוך, בחיבור וקבלת האחרים, על הקהילתיות והערבות ההדדית בעת אסון שפקד משפחה, ועוד…

אם כך, תערוכה זו היא לא רק חיפוש וגילוי הרעיונות האנתרופוסופיים כפי שבאים לידי ביטוי בישראלים של ימינו, ובחינת משמעות "אמנות אנתרופוסופית"  אם בכלל, אלא גם מפגש בין קהילות, הרדוף-כפר ורדים. אני רוצה להודות לאמנים המשתתפים, רובם מהרדוף, אך גם לאלה ממקומות אחרים, כפר תבור, תעוז, כפר ורדים, ובמיוחד למיכל קרגר-קלמנוביץ' על עזרתה המשמעותית בהפקת תערוכה זו.

בפתיחה הוצג קטע אמנותי שכלל שיר של טל המקשר בין תווים לצבעים, שעובד יחד עם הצ'לנית שירי מאירסון והוקרא על ידי ישראל גרינפלד. בהמשך נשאו דברים מיכל קרגר קלמנוביץ', אמנית ושותפה פעילה בהכנת התערוכה, גלי אדר, יועצת ביוגרפית ומנהלת בית הספר לייעוץ ביוגרפי "אם החיטה", תושבת כפר ורדים, והאוצרת הח"מ שדבריה לפתיחה מובאים לעיל. בסיום הפתיחה, האמנים וכמה חברים נוספים ביניהם רז ויינטראוב ורועי שמצלר שרו שיר על האור, בקנון בשני קולות! ראש המועצה, סיוון יחיאלי כיבד אותנו בנוכחותו. היה חגיגי ומרגש.

עדי גרינפלד, אוצרת 16 דצמבר 2017

צילום: ישראל גרינפלד

נעילת התערוכה: 30.4.2018
שיח גלריה שבת 3.2.2018 שעה 11:00
פתוח שבת וחג 11-14
שלישי 17-19
ובתאום טלפוני מראש 0547542699


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן