חזית אחת


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
עודד שלומות

ח"כ יעל כהן פארן עם תושבי הגליל המערבי – נגד טורבינות הרוח ובעד החשמל הסולארי

כפרניק 20180416_201057 חזית אחת

ח"כ יעל כהן פארן עם תושבי הגליל המערבי – נגד טורבינות הרוח ובעד החשמל הסולארי

 

פגיעה בנוף, בביטחון ובבטיחות, בבריאות, בבעלי החיים, בתיירות, ביכולת הישובים להתפתח, בערך נכסי הנדל"ן, ביחסי השכנות בתוך הישובים ובינם ויחסי הון שלטון – אלא היו תמצית הדברים שנאמרו בכנס של תושבי הגליל המערבי עם ח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), יו"ר ועדת המשנה לקידום אנרגיה מתחדשת בנושא התוכניות להקמת טורבינות רוח בגליל המערבי.

לא רק "נגד" היה, אלא גם בשורות טובות: על הורדות חסמים רגולטורים ובירוקרטיים להפקת אנרגיה סולארית, כמו גם שיפורים טכנולוגים וספי כניסה כלכליים נוחים להקמת מערכות סולריות על גגות קיימים.

 

בכנס, שנערך אמש במאר"ג בכפר ורדים, השתתפו תושבים רבים מיישובי האזור שהציגו, רובם ככולם, חזית אחידה נגד הקמת הטורבינות ובעד קידום תכניות לניצול אנרגיה סולארית ירוקה. לפני הכנס ערכו הפעילים סיור בשטח עם כהן פארן. בסיור השתתפו נציגי יישובי האזור, בהם ראש מועצת דיר אל אסד וכמה מחברי מועצתו, וכן נציגי היישובים הדרוזים ינוח וכיסרא. חברת הכנסת נחשפה למפות ולמיקום הטורבינות בשטח והתרשמה מקרבת הטורבינות לבתי מגורים ביישובים, למבני התעשייה בתפן ולחיות המשק במושב לפידות.

סיון יחיאלי, ראש המועצה המקומית כפר ורדים, סיפר איך בתחילה התלהב מהרעיון של ניצול אנרגיית הרוח "הירוקה" והפחתת הפליטה הפחמנית, אולם כאשר החלו להתברר הפרטים – טורבינות בגובה של 180 מטר (כמו מגדלי עזריאלי), מפגעי הרעש, ההכבדה על פעילות מטוסי כיבוי, התנגדות הצבא, הפגיעה הנופית ועוד – נרתם לעצירת הפרויקט. הוא הזכיר כי תושבי קיבוץ מירב בגלבוע סובלים מרעש הטורבינות, וכל "המומחים" הטוענים כי זה רעש חלש, אולי לא חוו זמזום של יתוש בחדר השינה המטריף את המוח.

יחיאלי ציין כי המדינה יצרה ציפיות אצל יזמי הטורבינות על חשבון התושבים, בשעה שמערכות סולריות יכולות לתת מענה מצוין ומבוזר לאנרגיה ירוקה ממנה יוכלו ליהנות רשויות מקומיות ותושבים פרטיים (להבדיל מחברות הענק), והדגיש כי בעניין הטורבינות יש לפעול פי עיקרון הזהירות המונעת ולהרחיקן מבתי התושבים לפחות פי 10 מגובהן (1.8 ק"מ לטורבינות הענק).

 

הלל גלזמן, מהפעילים המרכזיים במטה המאבק נגד הטורבינות, הציג סקירה היסטורית של מיזם הטורבינות של החברות זודיאק ואנלייט ומהלך העניינים עד כה. לדבריו, המאבק העיקש הצליח להוריד את כמות הטורבינות המתוכננות בגליל המערבי מ-100 לכ-40, אולם יש להמשיך בהתנגדויות. בסדרת מפות ותרשימים הראה כי גם כיום יש תכניות להצבת טורבינות רוח במרחק מאות מטרים ספורים מאזורי מגורים ועבודה (א.ת. תפן). הוא הדגיש כי קיימת התעלמות בתמ"א מהשפעת הטורבינות על חיות המשק (תרנגולות ופרות) ועל מקומות עבודה בהם נמצאים אנשים שעות ארוכות תחת השפעתן המזיקה של הטורבינות.

לירון שפירא, רכז מחוז צפון בחברה להגנת הטבע, אמר כי מדינת ישראל היא מהצפופות בעולם ולכן ההיתכנות של הטורבינות איננה אפשרית. לדבריו, גם במידה וכל התכניות תתממשנה, התרומה של הטורבינות למשק החשמל תעמוד על כ-2%, בעוד שניתן להגיע בקלות יחסית לניצול אנרגיית השמש שתיתן תרומה של כ-30%, וזאת בשימוש על גגות קיימים בלבד, ללא פגיעה בערכי טבע ובבריאות התושבים, ובחלוקת משאבים מאוזנת.

ד"ר רג'א סעיד פרג' מנהל בית הספר בינוח דיבר בשפתו הציורית "בשם ילדי בית הספר" וזכותם לעתיד טוב יותר בהיבטים של יכולת הכפרים להתפתח, בריאותם, יחסי ההון שלטון וערעור היחסים בתוך האוכלוסיה, ופנה ליזמים בקריאה "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך".

גם תושבי לפידות שנוכחו בדיון, אמרו כי מעדיפים איכות חיים על פני עגל הזהב שהבטיחו החברות וגרמו בישוב ל"הפרד ומשול" ולסכסוכי שכנים.

 

 

כפרניק 20180416_205743_Burst42 חזית אחת

 

 

ח"כ כהן פארן, שיבחה את הפעילים ואשי המועצות על מאבקם הצודק והזכירה כי הגיעה לכנסת על "הטיקט הירוק" לאחר שנים רבות של פעילות סביבתית, שחלק גדול ממנה התרכז בעצירת ההתחממות הגלובלית. לדבריה, "אנרגיה מתחדשת", היא רק חלק מהמאמץ הנמצא גם בהפחתת הצריכה, בתחבורה נקיה וציבורית, במעבר מפחם לגז וכו'. היא ציינה כי הועדה בראשותה קיימה כבר מספר דיונים בנושא הטורבינות וישנן עדיין נושאים רבים הנמצאים בספק, כמו הפגיעה בציפורים או חוסר היכולת של שירותי הכבאות לתת תשובה ברורה על מגבלות פעולת מטוסי הכיבוי בסמוך לטורבינות. היא הזכירה גם את סכום העתק, כ-250 חמישים מיליון ₪, הנדרש לפתרון טכנולוגי המקובל על חיל האוויר לעצירת הטורבינות בשעת הצורך, ואמרה כי ההיתכנות הכלכלית של הטורבינות בנתונים אלו יכולה להיות רק בקשרי הון-שלטון או שחיתות. חברת הכנסת ציינה שהיא מבינה את הבעייתיות של מיקומי הטורבינות בגליל המערבי וכי אין להקים טורבינות בכל מחיר ובכל אזור, אלא להתחיל באזורים עם מרחבים גדולים ועם מרחקים גדולים בהרבה מישובים. יחד עם זאת, ציינה כי אין בסמכות הוועדה לאנרגיה מתחדשת לעצור את התכניות, אבל בהחלט קיימת המלצה להקים את הטורבינות במקומות שאינם מיושבים בצפיפות, כמו בגולן.

היא ציינה כי ניצול האנרגיה הסולרית נמצא בתנופה טכנולוגית, כולל שיפור יכולות אגירת האנרגיה, וזה החשמל הזול והזמין ביותר שניתן לייצר בעולם בכלל, ובפרט במדינה שמשית כמו ישראל. לדבריה, לאחרונה הורדו חסמים רבים כמו היטלי השבחה, ארנונה, מס הכנסה, היתרים וכו' – על מנת לאפשר הקמת מערכות סולריות על גגות קיימים. היא המליצה לראשי רשויות ליזום ולעודד התארגנויות, כולל קבוצות רכישה, למערכות סולריות ביתיות ועל מבני ציבור.


0 תגובות

  1. האופטימיסט הגב

    יצא המרצע מן השק
    אהבתי את המשפט של חברת הכנסת: “ההיתכנות הכלכלית של הטורבינות בנתונים אלו יכולה להיות רק בקשרי הון-שלטון או שחיתות”, נו באמת… זה לא היה ברור עוד מלכתחילה? גילתה את אמריקה…
    אני משוכנע שהלחץ הציבורי וחשיפת השחיתות של בעלי העניין, יפילו בסופו של דבר את פרויקט “תחנות הרוח” ובא לציון גואל.

  2. שלמה הגב

    קפץ על העגלה
    מי קפץ סיון
    פעילות מבורכת של גרינפלד והלל
    וכמובן מי קפץ פתאום על העגלה נחשו

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן