התקשורת אשמה?!


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
ערן מרכוס

בעקבות המפגש: תנאי מכרז בעייתיים, יצירת בידול, חילופי אוכלוסין ותרבות הדיון הצעקני

כפרניק DSC_3386 התקשורת אשמה?!

בעקבות המפגש: תנאי מכרז בעייתיים, יצירת בידול, חילופי אוכלוסין ותרבות הדיון הצעקני

 

המסקנות שלי ממפגש התושבים שנערך בתחילת השבוע:

 

1. התקשורת אשמה – התקשורת היא זו שעומדת בראשות המועצה ב-10 השנים האחרונות ובגללה מחירי הבתים בכפר כה נמוכים והתדמית שלו חבוטה. והיא זו שהלכה עם הראש בקיר והתעקשה על זירוז פיתוח שלב ג' וגם זו שהתעלמה מכל האזהרות שהשמיעו לא מעט תושבים וחברי מועצה מהאופוזיציה לגבי אופן ניהול המכרז והאצת תהליך הפיתוח.

2.  דברים שלא נאמרו כי לא נוח לדבר עליהם אבל קורים בשטח – התושבים היהודים שזכו במכרז נוהרים בהמוניהם. לאן? לעשות אקזיטים. המוח היהודי עובד מהר ומסתגל יפה למצבים משתנים והתוצאות נראות בשטח – יהודים שזכו במכרז מוכרים לבני מיעוטים מכפר יסיף ומסחנין את המגרשים שלהם ועוד עושים קופה של מאה וגם מאה וחמישים אלף ₪ בדרך. כל זה רק מוכיח שתנאי המכרז לא חכמים במיוחד: ראשית, מחיר המינימום מאוד נמוך ורק פוגע עוד יותר ביוקרת הכפר ומושך את ערך הבתים הקיימים למטה. שנית, מדוע לא התעקשו במועצה על הוספת סעיף שאוסר על רוכשי המגרשים למכור אותם במשך X שנים וכך היו מונעים את הספסרות הנוכחית שגם היא משחקת לרעת הכפר? אולי גם בזה אשמה התקשורת? במתווה הנוכחי של המכרזים בשלב ג', גם הבנים הממשיכים (בהנחה שיהיו כאלה) יעדיפו לעשות קופה, לקנות בזול ולמכור לבני מיעוטים ברווח כמה ימים לאחר מכן. מהו גול עצמי אם לא זה?

 

 

כפרניק WhatsApp Image 2018-05-08 at 16.35.59 התקשורת אשמה?!

 

 

3.  כוח פוליטי הוא דבר משחית, שמענו בעבר לא מעט על דרך ההתנהלות במועצה, אבל הדברים שאמר חבר המועצה יואב ניצב דיברו בעד עצמם. במקרה שלנו, הכוח משחית לא במובן הפלילי, אלא במובן הניהולי. ולכן, כל התושבים שחושבים (לדעתי בצדק) שצריך להגביל כהונה של ראש ממשלה לשתי קדנציות, יעשו נא חושבים שמא לא מן הראוי שנכיל את העיקרון הזה גם על ראשות מועצת כפר ורדים.

4.  יש מה לעשות וככל שנקדים כן ייטב – מברור שעשיתי עם אחד מעורכי הדין המובילים בתחום התכנון והבניה, מתברר שלמרות כל הקשיים ולמרות שהדחפורים עובדים במרץ, ישנן אפשרויות שונות לעכב, להאט, לדחות ולשנות את הפיתוח המואץ של שלב ג'. לא ניתן לבטל, אך ניתן להפחית את הנזק ולא לגדול ב-30% בשנים בודדות כפי שמתוכנן כרגע.

5.  שמעתי בכנס התושבים הרבה מספרים – מספר מטרים בנויים, מיליוני שקלים של ארנונה, כסף גדול שיגיע מהמינהל, עלות לתושב וכו'. כל הדיבורים על הצורך בגידול ובהרחבה לא יעזרו אם לא נצליח במו ידינו ליצור מחדש את הביקוש שהיה לכפר ורדים עד לפני חמש עשרה שנה. השאלה המרכזית שכל מועמד לראשות המועצה צריך לענות עליה היא: איך ניתן להפוך את הכפר למקום שימצא חן בעיני זוגות צעירים, איך נוכל להתחרות בישובים הקהילתיים ובקיבוצים על אוכלוסיה חזקה, איך נבדיל את עצמינו וניצור כאן יתרון יחסי? זה לא יקרה מעצמו רק בגלל עוד דחפורים או על ידי הקמת בנין גריאטרי בן חמש קומות. זה דורש חשיבה ותכנון מסוג אחר לגמרי שבהם יהיו מעורבים תושבים רבים ככל האפשר ולא רק חברי מועצה בודדים.

6.   הזדקנות אוכלוסיית הכפר – זה אכן נכון ומוצדק לפעול להצערת הכפר, אבל האם הפתרון לכך הינו הוספה של מאות יחידות דיור ופיתוח מאסיבי כשאין ביקוש שמצדיק זאת? הפתרון להצערת הכפר הרבה יותר פשוט: צריך לאפשר לשוק החופשי לפעול, לתת למוכרים (ברובם אנשים מבוגרים) למכור ולקונים (שאמורים להיות ברובם משפחות צעירות יחסית) לקנות את אותם בתים שמוצעים למכירה בשלב א' ובשלב ב' (והיד עוד נטויה, זה תהליך מתמשך) וכך ישתנו גם נתוני הגיל הממוצע.

7.  אני מאוד מבין לליבם של התושבים שהתפרצו במהלך הפגישה. רבים מאיתנו מתוסכלים וכועסים. אבל בואו ננסה לכבד אחד את השני וזה כולל גם את אלה שחושבים אחרת וגם כשראש המועצה או מי מטעמו אומרים דברים שמקוממים אותנו או שנראים לנו לא נכונים או שלא מתיישבים עם העובדות. אף אחד לא תורם למיתוג של הכפר על-ידי התפרצויות לא מנומסות וצעקות.

 


0 תגובות

  1. בעל התקוות הגב

    אכן יפה כתבת.
    כשטיפש אחד זורק אבן לבאר, מאה חכמים לא יצליחו להוציאה…
    גם את הנזק שעולל ראש המועצה לכפר בתקופת כהונתו, יהיה קשה מאד לתקן בעתיד.
    למזלנו “התברכנו” בראש מועצה שאולי יש לו כוונות טובות, אבל חובבנותו וחוסר ניסיונו הניהולי, גורמים לו לעשות טעויות שעליהם משלמים התושבים ביוקר.
    נקווה בשביל כולנו שלקראת הבחירות הבאות עלינו לטובה, נצליח למצוא מועמד בעל ניסיון בתחום המוניציפלי ועם קשרים הדוקים והשפעה בשלטון המרכזי, שאולי יצליח להוציא אותנו מהבוץ. בהצלחה לכולנו…

  2. דניאל הגב

    כפר ורדים לאן
    ישנה בעיה רצינית והיא שהמוכרים מחכים שנה ושנתיים שיבוא קונה ויתן מחיר שמבקש בעל הנכס ואז מגיעה קונה מבני המיעוטים ומשלם בדיוק מה שבעל הנכס רוצה. מה עושים עם התופעה הזו ? מהצד השני הקונים האלו עושים גאולת אדמות. איך מתמודדים עם התופעה .כנראה שלזה אין פיתרון והם ימשיכו לקנות בתים בכפר

  3. רחל הגב

    מגרשים בשלב ג
    הנושא המדאיג ביותר הוא שלב ג שיצורף לכפר ורדים כאשר 50% ממנו נרכש ע’י
    בני מיעוטים ואלה שנרכשו ע”י יהודים נמכרים אף הם לבני מיעוטים.
    אני מציעה וגם הצעתי לסיוון יחיאלי להחזיר את כל השטח הזה לתרשיחא.
    לא צריך בכח להגדיל את השטח של הכפר.
    הרכישות האלה יהיו בכיה לדורות. אנחנו נראה במשך השנים נהירה של התושבים היהודים של הכפר החוצה.

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן