הטקס ב-19/6


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
מ.מ. כפר ורדים

נציגי "גבעת היהודים" (לשעבר: הרוג את היהודים) מספרד יחתמו על ברית ערים תאומות עם כפר ורדים

כפרניק 9a8a3082-8cab-4da0-9e4e-7458f0ed02c7 הטקס ב-19/6

נציגי "גבעת היהודים" (לשעבר: הרוג את היהודים) מספרד יחתמו על ברית ערים תאומות עם כפר ורדים.

 

משלחת מתושבי הכפר הספרדי "גבעת היהודים" יגיעו לישראל באמצע החודש הקרוב כדי לחתום על ברית ערים תאומות עם כפר ורדים: הכפר הספרדי הקטן עלה לכותרות בתקשורת הבינלאומית לפני כשנה וחצי, כאשר תושבי הכפר שינו את שמם מ-"הרוג את היהודים"לשם החדש "גבעת היהודים.  באוקטובר 2015 ציין שגריר ישראל בספרד את הטקס הרשמי לשינוי שמו של הכפר העתיק, בעקבות הצבעתם של התושבים המקומיים לאחר בקשת ראש הכפר לשנות את השם הפוגעני ולכבד את שורשיו היהודיים הקדומים של הכפר המגיעים שנים רבות בטרם תקופת גירוש ספרד. 

החלטת התושבים על שינוי השם לא עברה בשקט ולפני כשלושה שבועות דיווחו סוכנויות הידיעות הבינלאומיות על מתקפה של גורמי ימין-קיצוני אנטישמיים כנגד הכפר מאז החלטתם של שינוי השם ועל תלונה במשטרה שהגיש ראש הכפר, לורנזו רודריגז לאחר גל של וונדליזם וכתובות גרפיטי כנגד השינוי. "מנסים להפחיד אותנו כדי שלא נמשיך בתהליך של שינוי השם והכרה בעברו היהודי של הכפר", אמר רודריגז אל מול המחאות וההרס, "אבל הם לא יצליחו". 

ב-19.6 יגיעו לישראל משלחת של 7 מתושבי הכפר הספרדי הקטן בהם הנהגת הכפר וראש הכפר לורנזו רודריגז, לביקור בן מספר ימים שיכלול אירוע מתוקשר בכפר ורדים עם חתימה על הסכם ברית ערים תואמות במעמד שגריר ספרד בישראל ובנוסף גם סיורים במצדה, ירושלים, נצרת, עכו, תל אביב ועוד.  "כשקיבלנו את בקשת משרד החוץ לברית ערים תואמות עם כפר 'גבעת היהודים' ולאחר שנחשפנו לסיפורם המרגש לא היססנו לרגע", מספר ראש מועצת כפר ורדים סיוון יחיאלי שיחתום בכפר על ברית ערים תואמות יחד עם עמיתו רודריגז. "עמידתם האיתנה מול רוחות המחאה מבית ומחוץ ומאבקם לתקן את המעוות, להוקיר ולכבד את שורשיו היהודיים של יישובם יכולים ללמד שיעור גם רבים מעם ישראל ולכבוד רב יהיה לנו לארחם ביישוב". 
   

שמו הקודם של הכפר הספרדי היה קסטרילו מטחודיוס, שפירושו "מחנה הרוג את היהודים" ואילו השם החדש שנקבע לו הוא קסטרילו מוטה דה חודיוס שמשמעותו "מחנה גבעת היהודים". מסמכים היסטוריים הראו כי השם "הרוג את היהודים" ניתן לכפר רק ב-1627, וכי לפני כן שמו היה "גבעת היהודים".  השם ניתן לכפר ככל הנראה בעקבות ההוראה על גירוש יהודי ספרד ב-1492. באותה העת, אלו שלא הסכימו להמיר את דתם לנצרות הקתולית, נאלצו לעזוב את ספרד או לעמוד בעינויי האינקוויזיציה. חוקרים מסוימים מאמינים כי מקורו של השם "הרוג את היהודים" בתושבים יהודים שהמירו את דתם לנצרות ורצו להפגין את נאמנותם לשלטונות ספרד. אחרים מאמינים שהשינוי נבע מטעות. כיום, יהודים לא מתגוררים בכפר, אך לרבים מהתושבים יש שורשים יהודים. סמל העיר אף נושא סמל מגן דוד. 
 


0 תגובות

  1. ברק הגב

    בתמונה העליונה מופיעים שני
    בתמונה העליונה מופיעים שני שלטים. אחד עם קו אדום אלכסוני והשני ללא.
    לא הבנתי, או ששינו או שלא שינו…

  2. אלון הגב

    חידה
    מי יממן לראש מועצה “סיור” בספרד היפה ?
    פרסים לפותרים: מגורים בכיף בכפר הדרדסים.

השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן