הגשר הגלילי והקרוון לריפוי כדור הארץ


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
אילן כץ

 

מיקרו קוסמוס ישראלי: מעלות-תרשיחא, מעיליא, ינוח-ג'ת וכפר ורדים.

כפרניק pol5 הגשר הגלילי והקרוון לריפוי כדור הארץ

מיקרו קוסמוס ישראלי: מעלות-תרשיחא, מעיליא, ינוח-ג'ת וכפר ורדים.

 

לפני כשנה וחצי, במסגרת סדנא בנושא "היסטורית יהודי פולין" במכללת גליל מערבי בהובלת בתיה גלעד תושבת הכפר ויעל רוסק משגרירות פולין, התקיימה הרצאת אורח של Krzysztof Czyzewski מפולין, חתן "פרס דוד" מאוניברסיטת תל אביב. הוא סיפר על תהליך בן 25 שנה במסגרתו הוא ואשתו ועוד זוג החליטו לעזוב את מרכזי הערים בהם עבדו ולעבור לאזור צפון מזרח פולין, לעיירה קטנה בשם סיינה, שם הקימו את מרכז "קרסנגרודה" (Krasnogruda Bridge).

העיירה נכבשה מספר פעמים רב במשך 200 שנים, וכך חיו בה מיעוטים שונים: יהודים, קתולים, פרוטסטנטים, צוענים, רוסים, ליטואנים ועוד…. אנשים חיו בעיירה כאשר מיעוט אחד לא מתקשר עם מיעוט אחר. ברחוב הראשי, מצד אחד קתדרלה קתולית מפוארת ובצד השני בית כנסת גדול, בניין ישיבה וגימנסיה יהודית. היהודים היוו 45% מאוכלוסיית העיירה עד 1939. כיום אין יהודים בעיירה, ושני הזוגות הפכו לנציגי הקהילה היהודית.

לאורך הזמן, בפעילות סיזיפית על בסיס של עבודה בעזרת על תחומי האומנות הספרות והפילוסופיה, בעיקר עם ילדים, בני נוער וזקני הקהילות, החלו מפגשים ופעילויות משותפות בכל תחומי החיים. הוקם מרכז בין לאומי מחוץ לעיירה בביתו של חתן פרס נובל לספרות מילוש, שמטרתו לפתח וליצור דיאלוג בין מיעוטים שונים, הכרתם אחד את השני ובניית אורח חיים חדש.

בקיץ לפני שנה, בביקור במקום, נפל לנו האסימון. בעצם, מדובר על מציאות מאוד דומה לשלנו באזור. ולכן, באוגוסט שנה שעברה יצאנו –  בתיה גלעד מכפר ורדים, אורנית בר זית ממצפה הילה, עליזה סולומון ממעלות ואנוכי –  לסמינר מרתק בסיינה.

עם חזרתנו החלטנו להתחיל בתהליך על בסיס האוכלוסיות במעלות-תרשיחא, מעיליא, ינוח-ג'ת וכפר ורדים. זהו מיקרו קוסמוס של החברה הישראלית על גווניה השונים. נפגשנו עם ראשי הרשויות וקיבלנו את ברכת הדרך, בחודש ינואר השנה הגיעו 4 אנשים מפולין בסיועה של שגרירות פולין ובברכתה. נפגשנו עם נציגי הקהילות השונות, קיימנו שני ימי סדנא משותפים והתחלנו במסע: קודם כל מפגשי גיבוש והגדרת יעדים ומטרות לפני כניסה לפעילות.

במרוצת חודש מאי האחרון היגיעה פניה אל נילי אלדר תושבת הכפר, הפעילה בקבוצה, לארח ליום אחד קבוצה של יפנים, "הקרוון לריפוי כדור הארץ", ולשתף אותם בתהליך. זאת קבוצה של מאסטרים ומטפלים בשיאצ'ו, מנגנים ושרים "שלקחו" את אש התמיד מנגסאקי שהופצצה בפצצת אטום בסוף מלחמת העולם השניה, ומעבירים מסר של שלום, אחווה וכבוד הדדי באזורי קונפליקט. שמחנו על ההזדמנות להציג בפניהם את עצמנו ולארח אותם.

 

 

כפרניק pol7 הגשר הגלילי והקרוון לריפוי כדור הארץ

 

 

התחלנו את הביקור בג'ת בביקור בסדנא של יזהר נויימן, אומן יצירת נייר בשיטה יפנית מסורתית, יהודי הפועל ומתגורר בג'ת. לאחר הסברים והדגמה עברנו לבית בג'ת שאירח אותנו (כ-20 איש) לארוחת צהריים דרוזית. כל הארגון נעשה ע"י מנאל חטיב, רכזת הנוער במועצה ינוח-ג'ת, כשבסיומה קבוצת תלמידי י"ב הדגימו ריקוד דבקה כשחלק מהאורחות היפניות הצטרפו בהתלהבות רבה. משם עברנו לסיור בכפר, בבית התפילה ובעץ אלון הקדוש. ההסברים נתנו על הכפר, העדה והתרבות על-ידי נער בן 17.5 שארגן ביולי מפגש בני נוער יהודים-דרוזים ממועצת הנוער הארצית למשך שבועיים….

מג'ת עברנו לכפר ורדים לבית הכנסת הקונסרבטיבי שם ניתן לאורחים הסבר על הכפר וייחודיותו החברתית והסביבתית, ועל התהליך שאנו מנסים להתניע במציאות שלנו בסביבה. במפגש היו נערים, בוגרים וילדים ביניהם נוי כהן שניגנה בכינור, היפנים לימדו את הילדים אורגמי, שרו וניגנו בכלים מסורתיים.

עברנו לתרשיחא, קודם במסגד במרכז הכפר בו קיבלנו הסבר על האסלם, החיים המשותפים בין מוסלמים, נוצרים ויהודים ומשם למתנ"ס בכפר, בהנהלתה של לונה שארגנה את הביקור בתרשיחא. התקבלנו על-ידי 5 נגנים וזמרת, צעירים, נמרצים ומוכשרים, כולם סטודנטים באקדמיה למוסיקה שניגנו על כלים מסורתיים מוסיקה מסורתית, קלאסית וג'ז, תוך כדי הסברים והדגמות. מדהימים.

קינחנו במצפה צוק הנשרים במעיליא, בשעות בין הערביים. התמסרנו לידיהם המאומנות של מטפלי השיאצ'ו – כשהכאבים נעלמו הרגשה נפלאה של רוגע ושחרור. סיימנו בארוחת ערב צמחונית משותפת. ניהלנו שיחות, שרנו ביחד ונפרדנו לשלום אחרי יום גדוש בחוויות, מרגש ומעניין. היפנים, האם הם נהנו, היה להם מעניין? מהתגובות האישיות כן.

ואנחנו? עברנו שיעור מרתק איך ליצור קשר עם הזר והשונה תוך כדי חוויה משותפת.

קבוצת "הגשר הגלילי" נמצאת בתחילת דרכה. ברור לנו שמה שבעיקר חסר באזורינו זאת הכרות בלתי אמצעית של הקהילות השונות – בין עם זה על רקע דתי, לאומי, גילאי וחברתי. וזאת על מנת להפחית חרדות הנובעים מחוסר ידע וניסיון אישי ובכך למנוע התפתחותה של שנאה וכל זה תוך בניית כבוד הדדי ושמירה על הזהויות השונות והמגוונות.

נשמח אם יש תושבים המעוניינים להצטרף ל"גשר הגלילי" לפעילויות שונות ומגוונות, אנא פנו אלינו: מייל ilankatz@maltar.org.il , נייד : 054-4771380

זאת חוויה מרתקת והעתיד שלנו בידינו.

 

**

צילומים: נילי אלדר.

 


השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן