בתים עם נשמה


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
אביבה זוהר

ישוע ומגדלנה, חסד ב"כפר נהר הירדן", הסטוריה בבית אלפא וחוויה אתיופית מרוממת ב"ביתא ישראל".

כפרניק az10 בתים עם נשמה

ישוע ומגדלנה, אור וחסד ב"כפר נהר הירדן", בית כנסת בבית אלפא וחוויה אתיופית מרוממת ב"ביתא ישראל" בבית שאן.

 

 

 אחרי מספר ימים גשומים, השמש האירה פניה למטיילי מועדון הזהב עם עליזה כ"ץ והמדריך דני רובינזון.

ירדנו לצומת מגדל, הישר לפארק הארכיאולוגי מגדלא. פרשת דרכים להיסטוריה היהודית והנוצרית, היישר ל"בית" הראשון. ב-2009 התגלה בית הכנסת הקדום ביותר שנחפר בגליל ובתוכו נמצא תבליט המנורה הקדום ביותר מבית שני, עם דימויים סמליים של בית המקדש השני. בית הכנסת שהשתמר היטב, מעוטר בפסיפסים ובפרסקאות, היה טמון 30 ס"מ תחת פני השטח.

משערים שכאן ישוע הטיף למאמיניו ומרי מגדלנה חיה כאן. נחשפו בחפירות שוק וחנויות רובע האמידים עם מקוואות, מגורים, דייגים ועוד.

הכנסייה הקתולית, אשר רכשה את כל המתחם, בנתה מרכז רוחני מול הים עם קפלת הסירה וארבע קפלות עם מוזאיקה. ישנן תכניות לפיתוח האתר והשירותים לקבלת תיירים רבים. הרעיון: התחדשות ופיוס עולמיים בארץ הקודש.

ה"בית" השני בו ביקרנו צמוד לגבעת אבני, כפר נהר הירדן.

מקום מלא אור, חסד והתנדבות. המטרה: לאפשר לילדים מגיל 9-18 המתמודדים עם מחלות ממושכות (כרוניות) נופש מיוחד וחוויתי ללא עלות, בליווי צוות מקצועי, יצירתי וספורטיבי וצוות רפואי, בכל ימות השנה. כל מחזור פעילות: 5-7 ימים.

הכפר מושתת ברובו על מתנדבים ונוער איכותי בשנת שירות או שירות לאומי. צפינו בסרט על הכפר ואחר סיירנו עם מדריך. במקום קסום כזה של נתינה ואהבה, הנפש התמלאה בשמחה. נהרה עלתה על פנינו בסיום הסיור. מירי כספי הגישה למקום במתנה, 50 עותקים של ספרה "פרפר הצבעים".

מהגליל התחתון ירדנו לעמק ירוק למרגלות הגלבוע, לגן הלאומי בית אלפא, ל"בית" השלישי. באתר שנחפר ב-1928/9, נתגלו שרידי בית כנסת עתיק מהמאה ה-6 לספירה. כל שטחו היה מכוסה בפסיפס מהודר ובמרכז גלגל המזלות. באתר נעשה שיחזור חלקי. נכנסנו למבנה מקורה מעל רצפת הפסיפס. להמחשת תקופת בנית בית הכנסת ועבודות הפסיפס, הוקרן סרט שהעצים את החוויה.

 

 

כפרניק az10_0 בתים עם נשמה

 

 

המשכנו לבית שאן, ל"בית" האחרון בטיול: "ביתא ישראל" מרכז גרמאצ'ין, מרכז מבקרים של מורשת יהדות אתיופיה, יוזמה של חווה אלמו, אישה מיוחדת עם נשמה נחושה ואמיצה להקים בית מורשת להכרת תרבות יהודי אתיופיה, מנהגים, מאכלים, מסורת ואומנות. המיזם הוקם בתוך בית מגוריה עם בעלה וילדיה (8).

 מרכז המבקרים עשיר בתמונות, עבודות יד ולבוש מסורתי. בחצר מוצג מבנה קש בו חיו בכפר, באזור גונדר. חווה מגישה תה, קפה ומאפה שנקרא דבו. בדרך ציורית והומוריסטית היא כובשת את המבקרים. עם חיוך, מתארת את חיי המשפחה בכפר, העיסוק בחקלאות ויצור המזון. הקסים מזקני העדה היו הרבנים לנישואין וגירושין. מתארת את מעמד האישה בארץ לעומת העבר. לאחר הישיבה בחצר נכנסנו לחדר גדול, ברקע, מצגת תמונות מאתיופיה, נופי הרים ירוקים, חיי התושבים, דמויות, כפרים.

בחלק השני של הביקור חווה הופכת לשחקנית. סיפורה מרתק על חווה בת התשע עם כמיהה ורצון להגיע לירושלים, במבצע משה. בלתי יאומן כיצד שרדה את הדרך המסוכנת והארוכה לסודן, שהייה במחנה בסודן ועלייתה לארץ עם אחיה. אנקדוטה: כיצד משרד הקליטה מחליט "לעברת" את השמות לעולים…. הוריה והמשפחה עלו לארץ אחרי שמונה שנים של געגועים. חווה כבר הקימה משפחה.

דרך "ביתא ישראל", חווה אישה דעתנית וגאה בעדתה, מצליחה להפגיש ישראלים מכל הארץ עם המורשת של העדה האתיופית, להכיר, לטעום, לאהוב, לחבק ולומר שכולנו יהודים שווים החיים בארץ אבותינו.


0 תגובות

  1. טובה פריאל-שטרן הגב

    כבר החלה ההרשמה לטיול הבא
    כבר החלה ההרשמה לטיול הבא בחודש פברואר.טיול ייחודי.
    7 /2/ 14 יום שלישי

    טיול חודש פברואר
    במסגרת “שבוע שמירת הטבע”

    הפארק הביוספרי רמת מנשה

    הדרכה: דני אשכרי

    בשנת 2011 הכריז אונסק”ו על רמת מנשה כמרחב ביוספרי שבו האדם והטבע חיים ביחד וגם לחוד.
    בטיול זה נצדיע לטבע ונלמד מהו מרחב ביוספרי. נטייל הליכות קצרות במגוון נופים ברמת מנשה: חורש מעורב עם שפע מטפסים, שטחים פתוחים פורחים ותצפיות. נבקר במוזיאון וילפריד בקיבוץ הזורע ונכיר את האיש המיוחד שעל שמו נקרא המוזיאון. נעלה לתל יקנעם- גן לאומי חדש.
    נא להביא אוכל לכל היום.

    יציאה ממועדון הזהב ב- 08:00. חזרה משוערת- 18:00.

    מחיר: 80 ש”ח

    התשלום אצל חברות הוועד בסמוך להרשמה, במהלך הפעילויות והאירועים של המועדון או בתאום טלפוני: 052-2263001 (עליזה כ”ץ) alizakatz@gmail.com

    ביטול השתתפות בטיול שלושה ימים לפני המועד- ללא החזר כספי.

    וועד מועדון הזהב

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן