בריאות וגיוס תרומות


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
חגי עינב

שירות חדש במרכז הרפואי לגליל: ניתוחי מוס להסרת גידולי עור  / בשבוע הבא: שירי מימון

כפרניק 6c5a3d69-ab9a-4d5f-8fcf-b911a49d39c3_0 בריאות וגיוס תרומות

שירות חדש במרכז הרפואי לגליל: ניתוחי מוס להסרת גידולי עור  / בשבוע הבא: שירי מימון

 

קרצינומת תאי בסיס וקרצינומת תאי קשקש, הינם הגידולי עור הנפוצים ביותר בארץ. כיום ישנן מספר שיטות לצורך כריתת נגעים מסוג זה, אך כריתה בשיטת מוס הינה המתקדמת והטובה ביותר, במיוחד כאשר מדובר בנגעים באזור הראש והפנים. השיטה פותחה על ידי ד"ר פרידריך מוס בשנת 1936בארה"ב ומאז עברה השיטה שינויים רבים עד לגלגולה הנוכחי, אשר ביסס היטב את מקומה כניתוח המועדף לאזור הפנים.

עד לפני מספר חודשים, נאלצו מטופלים לנסוע למרכזים רפואיים מרוחקים. כעת, במרכז הרפואי לגליל השירות ניתן במחלקה לכירורגיה פלסטית. כחלק מההיערכות למתן אפשרות לתת טיפול זה לתושבי האזור, נרכש בתמיכת הנהלת המרכז הרפואי ציוד מיוחד הכולל מיקרוסקופ דו ראשי עם יכולת לשידור לרחוק ומכשיר קריוטום, אשר הוצב בחדר שנבנה ושופץ במיוחד לצורך מטרה זו. רופאי המחלקה לכירורגיה פלסטית עברו השתלמות במרכזים המובילים בתחום בארץ ושלושה רופאים: מנהל המחלקה, ד"ר לאוניד קוגן, רופא בכיר, ד"ר פטריק בן מאיר ומתמחה מהמחלקה, ד"ר עידו לביא, נסעו כחלק מההכשרה לסן דייגו בארה"ב, לצורך לימודי השיטה ויישומה במסגרת האגודה האמריקאית לניתוחי מוס.

ניתוח בשיטת מוס, נעשה במסגרת אישפוז יום בחדר ניתוח. לאחר בדיקות ראשונות על ידי רופא ואחות, מוכנס המטופל לחדר ניתוח. בתום הסבב הראשון המטופל חוזר למיטה אשר הוקצתה לו בתחילת היום עם חבישה מקומית בלבד. בשלב זה הרופא המנתח יעביר את הנגע לטכנאית המעבדה לצורך עיבוד והכנה ובדיקה על ידי רופא לשלילת שארית גידול. במידה ונמצא גידול, המטופל יוחזר לחדר ניתוח לצורך כריתה נוספת ובמידה ולא, יוחזר המטופל לחדר הניתוח לצורך סגירת הפצע. עד היום כבר נעשו עשרות ניתוחים מוצלחים בשיטת מוס במרכז הרפואי לגליל.

ד"ר לאוניד קוגן, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז הרפואי לגליל וחבר האגודה האמריקאית לניתוחי MOHS: "השיטה כפי שהיא מבוצעת כיום מבוססת על כריתת הנגע תחת הרדמה מקומית, תוך שמירה על הרקמה הבריאה. האזור סביב הנגע נצבע, נחתך ובהמשך נבדק על ידי רופא מיומן לשלילת ממאירות בשולי הכריתה. במידה ונמצאת שארית גידול, המטופל מוחזר לכריתה נוספת אך ורק מהאזור בוא ישנה שארית גידול".

 

יש לציין כי ברוב במקרים ניתן לסגור את אזור הניתוח ראשונית בעזרת תפרים, אך במקום כגון: קצה האף, אוזניים או במקרים אשר הנגע היה גדול מימדים, יש צורך בשיחזור על ידי השתלת עור או על ידי מתלה אשר נעשה באותו יום של הניתוח. בזמן ההמתנה בין כריתה לכריתה) או לסגירת הפצע (בזמן שהנגע נבדק, המטופל ממתין מחוץ לחדר ניתוח עם חבישה מקומית.

 

 

בנוסף הותקנה לאחרונה, מערכת לרפואה מרחוק (TELEMEDICINE) המאפשרת לשדר את תמונת הבדיקה ההיסטולוגית בזמן אמת, למחשבים מרוחקים מחדר הניתוח, כולל למחשבי המעבדה הפתולוגית. הדבר מאפשר, דיון בזמן אמת עם אנשי מקצוע שונים, על מנת לוודא את טיב הגידול וכי הגידול נכרת בשלמות, כל זאת בזמן שהמטופל עדין נמצא בחדר הניתוח.

המחלקה לכירורגיה פלסטית במרכז לגליל, דואגת לפתח ולהכניס את כל השירותים והשיטות המודרניות לטיפול בתושבי הגליל. בתוכניות של הנהלת המרכז הרפואי והמחלקה לכירורגיה פלסטית לפתח מרכז לטיפול בכוויות קשות, ניתוחים מיקרוכירורגיים ועוד.

 

**

הזמרת שירי מימון, הזמינה השבוע את העוקבים הרבים שלה בפייסבוק ובאינסטגרם להגיע לאירוע ההתרמה המיוחד למחלקה הקרדיולוגית במרכז הרפואי לגליל שיתקיים בחוף בננה ביץ' באכזיב, 23/6 בשעה 20:00. שירי הוסיפה שהיא מתרגשת במיוחד להופיע למען מטרה כל כך חשובה, והבטיחה מופע מכל הלב – למען מחלקת הלב! לא תבואו? כרטיסים בעמותת ידידי המרכז הרפואי, סניף ויצו נהריה ובקופת היכל התרבות.

 

 


השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן