ביוספרה ברמות מנשה

כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
אביבה זוהר

מרבדים צבעוניים של כלניות באדום, לבן, ורוד וכחול. זה אמיתי?

כפרניק pb1 ביוספרה ברמות מנשה

הפארק הביוספרי ברמת מנשה.

הטיול של מועדון הזהב ע"ש תמר זגר נדחה בגלל מזג אוויר גשום.

ביום ראשון זכינו ליום בהיר עם רוח קרירה וראות עד לקצה האופק.

הגענו לקיבוץ הזורע לאסוף את דני המדריך. המוזיאון ע"ש ישראל וילפריד היה סגור לרגל הקמת תערוכות חדשות, לכן המשכנו אל פארק רמת מנשה הייחודי השוכן בין יקנעם לקיבוץ גלעד, לו יש חמש כניסות והוא לא שמורת טבע.

הרעיון הוא סביבת קיום, "מרחב ביוספרי" עשיר בערכי נוף וטבע. חבל ארץ בו יש שילוב בין נטיעות מגוונות בסוגי העצים (קרן קיימת) ויערות טבעיים של אלון תבור ועוד. במקומות הריקים בין הברושים, אורנים, לבין יערות טבעיים, חוגגים סוגים שונים של מטפסים, כמו זלזלת הקנוקנות שפורחת כעת בלבן חגיגי, קיסוסית עם ענבות אדומות, שיחי האשחר רחב העלים צובעים בירוק עד וכרפס הביצות מוסיף גוון ירוק בהיר בעונתו.

המרחבים פתוחים, שטחים חקלאים של מרעה, שדות ומטעים וגבעות הצופות לנוף. בין העצים מעיינות וצמחית גדות נחלים כמו פטל קדוש. חיות הבר נעות בחופשיות במרחב בו מצויים גם בוסתנים ואתרים ארכיאולוגים. קק"ל והמועצה האזורית מגידו יזמו את שימור אופיו הכפרי של האזור בו שוכן מושב אחד וחמישה קיבוצים.

נכנסנו אל הפארק ישר לנחל גחר וטיילנו לאורכו (מקטע) ברגל ואפילו "חצינו" אותו, ממש מיטיבי לכת לתפארת מועדון הזהב. המשכנו בנסיעה עם נהג אוטובוס מיומן לקו פרשת המים. שבילי אופניים מרשתים את המקום ושולחנות פיקניק לנוחיות המטיילים הרבים. רק חבל שאחרי שבת, במקום פרחים צצים בין העצים שקיות זבל ובקבוקים המכערים את הטבע.

עלינו להר גחר, ובדרך ראינו נקבה חצובה בסלע. טיילנו רגלית בתוך עשב ירוק, עיריות ודודא רפואי בסגול, עצי שקד פורחים ואורן קנרי מככב. צפינו בנוף מנקודות שונות. ממזרח – עפולה, הר תבור, נצרת, רחוק יותר צפת. למטה בריכות דגים ושטחים חקלאים. מצד מערב קצה הכרמל, המוחרקה ובהמשך יוקנעם.

במשך הסיור הממונע והרגלי, סיפר לנו דני על המקום שנקרא עמק השלום. נוצרים אוהבי ישראל מגרמניה הקימו והאמינו שהגאולה תתרחש רק אם עם ישראל ישוב לערכי תורת ישראל. במקום קיימת חווה חקלאית המקיימת סדנאות לחקלאות קדומה עם מרכז הדרכה. יש פעילות עם שילוב התנסות ביצירה מגוונת. עברנו קרוב לרמת השופט. הקבוץ והנחל נקראים על שמו של שופט יהודי אמריקאי בשם יוליאן מק שפעל בהסתדרות הציונית.

בדרום המרחב מצוי יער הרקפות הידוע, קרוב לקבוץ גלעד, על שם חברי תנועת הבונים שנספו במלחמת העולם השנייה. השם גלעד הועדף על שמו הקודם אבן יצחק ,ע"ש יצחק אוכברג נדבן יהודי מדרום אפריקה. בתרומתו נקנו אדמות קיבוצי דליה וגלעד. קבוץ עין השופט נקרא ע"ש השופט לואיס ברנדייס ממנהיגי יהדות ארה"ב.

כפרניק pb1_0 ביוספרה ברמות מנשה

למדריך, בן קבוץ הזורע, היה חשוב להוביל אותנו בדרך חתחתים ליער הקיבוצים, בדרום מזרח המרחב. צפינו בעדרי פרות באחו עד שהגענו לאנדרטת בטון חסרת חן. למרגלותיה, קירות מקבילים עם לוחות ושמות הנופלים מכל הקיבוצים, סדורים לפי מערכות ישראל. יחסית למספרם באוכלוסייה, התרומה של הקיבוצים הייתה בעלת ערך לישוב ארץ ישראל בגבולות, הגנה ולתרומה בשירות בצה"ל. מספר הנופלים בקרבם היה גדול. לאחר הפסקת אוכל ומנוחה, חיכתה לנו האטרקציה הפרחונית. יצאנו מערבה לכביש ונכנסנו ימינה לשכונות החדשות ביוקנעם עד לגבעה לא בנויה. צריך לקוות שהקבלנים יחוסו על הגבעה העשירה בפרחים. ירדנו ישר למרבדים צבעוניים של כלניות באדום, לבן, ורוד וכחול. השתדלנו לא לדרוך עליהן ולהתפעם. זה אמיתי? כולם הפכו בשנייה לצלמי טבע, לשמר מזכרת מיום נפלא וצבעוני. עלינו על שביל שיורד לחורשה והתפאורה השתנתה, אלפי רקפות בגוונים שונים קיבלו את פנינו. העין לא שבעה מראות ובכל זאת קבוצה אחת חזרה לשביל העולה לאוטובוס והקבוצה השנייה המשיכה בסיור.

לסיום, נסענו בתוך יוקנעם עד לחניה מתחת לתל יוקנעם. עלינו בשביל ובמדרגות לתל הממוקם סמוך לאחת הדרכים החשובות בעת העתיקה שעברה בוואדי מילק וקישרה בין דרך הים והדרך המובילה צפונה לעיר צור.

מתחתינו, כביש עמוס ברכבים הנוסעים דרומה לתל אביב וצפונה לחיפה ולעמקים. מעבר לכביש התפתח מתחם של בנינים מודרניים המאכלסים חברות הייטק, משרדים ועוד.

כשעלינו לתל, ראינו משמאלנו, תוצאות של פרויקט חינוכי בשיתוף בתי הספר בישוב. כל השילוט וההסברים, לפי מנעד התקופות, רשומים על גבי אריחים. ליד כל תקופה הורכבו אריחים שצוירו על ידי תלמידים בהשראת הנושא.

בתל נערכו חפירות. הישוב הקדום ביותר מתועד מתקופת הברונזה הקדומה. רוב הממצאים מתקופת ממלכת ישראל. התגלו מערכת קברים חצובים וכלי חרס. שרידי מגדל מהתקופה ההלניסטית וכנסיה צלבנית מהמאה ה-12. בתכנית להמשיך את החפירות הארכיאולוגיות.

תודה לך עליזה, מחכים לטיול הבא.