אמירים בכנסת!


כפרניק אתר אינטרנט קהילתי כפר ורדים גליל מערבי
צוות אמירים

מגמת אמנות "אמירים" כפר ורדים מציגה בכנסת: "תרבות הצריכה" ביוזמת ח"כ יעל כהן פארן

כפרניק 201891 אמירים בכנסת!

מגמת אמנות "אמירים" כפר ורדים מציגה בכנסת: "תרבות הצריכה" ביוזמת ח"כ יעל כהן פארן במסגרת כנס שיזמה בנושא "ילדים מבקשים ישראל מקיימת"

 

מגמת האומנות באמירים מזמינה אתכם לבחון יחד איתה את המחוזות הכי מוכרים שיש בעיניים ביקורתיות: אנחנו, תרבות הצריכה ואמנות.

שאלנו: מה נתפס כהצלחה בחברה שלנו? מה מעסיק את האנשים כיום? מה החלום של האנשים?

התבוננו על היום-יום שלנו, על הרגלי הצריכה והנוחות ועל הכוחות הפנימיים והחיצוניים המניעים הרגלים אלה.

יצאנו למסע הכרות עם עולם הפרסומות ועם הקניון, בחנו וצילמנו את המוכר כל-כך מזווית חקרנית וביקורתית, ניתחנו יצירות אומנות העוסקות בנושא זה ולמדנו על אמנות הנעשית ממניע חברתי.

שוחחנו על הבעיות שיוצרת תרבות הצריכה ועל ההשלכות החברתיות והסביבתיות של תרבות זו. ולבסוף, ביטאנו את מה שיש לכל אחד מאיתנו להגיד בנושא, דרך עבודות האמנות המוצגות בתערוכה זו.

 

תודה לד"ר יעל ברקי-גטניו ורוהן פלאות מ"הרשת הירוקה" שיצאו איתנו למסע זה והעשירו אותנו בידע ובנסיון שלהם.

תלמידי ומורי המגמה לאמנות בי"ס "אמירים".

 

כתבו וצלמו: שרית פולס מרכזת המגמה ומריאנה אמסילי מורה במגמה.

 

 

כפרניק 201891_0 אמירים בכנסת!

 

**

 

נועם וליהי – הנאום בכנסת

 

שלום,

אנחנו, נועם וליהי, תלמידות כיתה י"א, במגמת אומנות בתיכון ״אמירים״ בכפר ורדים.

במהלך החודשים האחרונים עסקנו, במסגרת לימודינו במגמה, באמנות הנעשית ממניע חברתי והתמקדנו בנושא "תרבות הצריכה המוגזמת העכשווית". בשעורי האמנות יצאנו למסע היכרות עם עולם הפרסומות והצריכה. התבוננו על היום יום שלנו, על הרגלי הצריכה והנוחות שלנו, ועל הכוחות החיצוניים והפנימיים המניעים הרגלים אלה. פגשנו את תרבות הצריכה, המוכרת לנו כל-כך ומהווה חלק גדול מעולמנו, מזווית חדשה- חקרנית וביקורתית, שלא היינו מודעים אליה.

שוחחנו בשיעורים על הבעיות שיוצרת תרבות הצריכה ועל ההשלכות החברתיות והסביבתיות של תרבות זו. גילינו שתרבות הצריכה מבוססת על סדר כלכלי-חברתי שמעודד אנשים לקנות מוצרים ושירותים בכמות גדלה והולכת, גם אם הם לא זקוקים להם. גילינו שהפרסומות, המשעשעות והחביבות עלינו, הן בעצם מלכודות פסיכולוגיות המביאות אותנו לרצות לרכוש עוד ועוד מוצרים. מצאנו שזו תרבות שבה הערך המרכזי הוא השגת כסף וכוח כלכלי והפגנת עושר זה בצורה פומבית וראוותנית. הגענו למסקנה שאלה לא הערכים עליהם נרצה לבסס את חיינו.

יתר על כן, מצאנו שתרבות הצריכה המוגברת מביאה להשפעות סביבתיות הרסניות שבאות לידי ביטוי בכמויות הזבל האדירות הנאספות בשלה. העיקרון הוא פשוט ואומר שככל שנקנה יותר, כך נזרוק יותר לפח. תרבות הזבל משפיעה גם על היחס שלנו לטבע – כי אם אין לנו כבוד לאריכות הימים של הדברים, גם סבלנותנו לאהבת הטבע תתקצר. כמעט כ- 20 מיליון דונם של יערות הושמדו, רק השנה, לצורכי עיצוב ומסחר. כ-3.5 מיליון טונות של כימיקלים רעילים מהתעשייה שוחררו לאוויר, לקרקע ולמקורות המים שלנו. משנה לשנה כמות הפסולת שאדם יחיד מייצר הולכת וגדלה, וכיום אנחנו עומדים על ייצור של כ-2 ק״ג פסולת ביום לאדם יחיד.

תרבות הצריכה הורסת את כדור הארץ. אם כל העולם יצרוך כמו החברה האמריקאית ידרשו 4 כדורי ארץ, רק כדי לתמוך באוכלוסייה הקיימת. החברה הישראלית לא שונה בהרגליה מהחברה האמריקאית ואנו עצמנו חטאנו, לא פעם, בקניית מוצרים שאנו לא צריכות. כדי לצור שינוי יש צורך בשינוי הרגלי הצריכה של הציבור, ובכדי לשנות הרגלים אלה עלינו להביא למודעות הציבור מהן משמעויותיה של תרבות הצריכה המוגזמת והשלכותיה מבחינה ערכית וסביבתית.

״האמן הוא זה שבעבודתו הופך את הבלתי נראה לנראה״ (פייר פאולין). בפרויקט זה השתמשנו בכלי שלנו – האמנות, כדי לבטא את המסרים שרצינו להעביר בעקבות למידת הנושא. תערוכתנו מוצגת עתה במסדרונות היכל זה ואנו מקוות שתוצג בהמשך במקומות נוספים. באמצעות הצגתה אנו, תלמידי מגמת האמנות מבי"ס "אמירים", רוצים להפיץ את מחשבותינו ותובנותינו בנושא- באמצעות עבודותינו הפכנו את הבלתי נראה לנראה.

אנו פונות אליכם, חברי הכנסת, כאנשים המשפיעים על החברה הישראלית, בבקשה להקצות משאבים להעלאת בעיית תרבות הצריכה המוגזמת ומשמעויותיה הערכיות והסביבתיות, למודעות הציבור. אנו מאמינות שבאמצעות לימוד הנושא, חשיפתו והפצתו  ניתן יהיה לצור שינוי.

 

עוד על התערוכה שהוצגה באמירים


השארת תגובה

Array
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן